.: Anda Suka Blog Ini? :.

.: Komentar Warga FB :.

Selasa, 22 September 2009

Perutusan Aidilfitri Presiden GAMIS


Assalamualaikum w.b.t.,

Alhamdulillah, Allah s.w.t. masih lagi menganugerahkan kita Ramadhan pada kali ini. Moga-moga Ramadhan pada kali ini menjadi Ramadhan yang lebih baik dari sebelumnya. Dengan harapan, pakej lengkap yang dianugerahkan Allah s.w.t. ini menjadi rebutan dan pilihan bagi kita semua. Adalah sewajarnya, insan terpilih yang menjadi tetamu Allah s.w.t. pada bulan Ramadhan menghargai anugerah besar ini.

Ramadhan Bulan Pemerkasaan Kompetensi Dan Integriti

Selalu saya sebutkan dalam siri-siri kuliah dan tazkirah saya sepanjang Ramadhan ini, adalah silap bagi sesetengah individu yang menganggap Ramadhan hanya bulan "tazkiyyatun Nafs" semata-mata. Sedangkan Ramadhan merupakan pakej tarbiyyah lengkap yang meliputi pelbagai aspek. Tidak dinafikan, peluang ganjaran berlipat ganda pahala amalan merupakan rebutan bagi sekalian muslimin. Namun, amalan yang memberi impak besar kepada umat dan Islam tidak boleh dilupakan.

Atas haikat itu, selalu saya ingatkan diri saya dan sahabat-sahabat bahawa sirah dan sejarah kegemilangan Islam yang berlaku pada bulan Ramadhan wajar dikaji dan dihayati. Sirah Badar al-Kubro, Khandak / Ahzab, Fathul Makkah, pembukaan Andalus sebagai salah satu simbolik tamadun keilmuan Islam yang gemilang dan sebaginya tidak wajar sekadar menjadi "cerita sebelum tidur" yang dipandang secara tersurat. Akan tetapi, aspek strategi, kekuatan keilmuan, kekuatan mental dan lain-lain lagi wajar dihayati. Hal demikian penting agar 'Ibrah (pengajaran) sirah sentiasa "hidup" dan tetap relevan menjadi panduan.

Ketokohan Rasulullah s.a.w. sebagai visionary leader serta akhlak mahmudah yang dijelmakan oleh baginda juga sewajarnya menjadi ikon generasi hari ini. Ramadhan yang diraikan oleh baginda dan para sahabat sememangnya mesti dilihat dari pelbagai aspek agar generasi hari ini dapat mengambil iktibar dalam kehidupan seharian.

Generasi Ramadhan + Syawal Yang Diimpi-impikan

Apabila tibanya hari raya 'Idul FItri, ramai manusia yang berbohong. Ramai yang bertakbir Allahuakbar! Allahuakbar! Allah Maha Besar! Allah Maha Besar! Hakikatnya, yang dibesarkan ialah diri sendiri, harta benda, pangkat dan sebagainya. Segala peraturan Allah s.w.t. diperkecilkan dari sudut pengamalan dan penerimaan. Moga-moga kita terselamat daripadanya.

Kombinasi pakej lengkap Ramadhan dan Syawal juga perlu diperhalusi sebaiknya. Kita sedang menantikan generasi kemenangan yang sehebat tentera Islam di medan Khandaq. Walau hebat cabarannya, perjuangan tetap diteruskan. Sinergi kompitensi dan integriti yang terhasil daripada madrasah Ramadhan sedang dinanti-nantikan oleh umat. Semoga yang lahir adalah generasi yang mampu menjadi harapan kepada umat dan agamaNya.

Konklusi

Sambutlah hari kemenangan kali ini dengan perbanyakkan tasbih, takbir, istighfar dan tahmid. Semoga ianya menjadi pelengkap kepada hari kemenangan yang diraikan. Teruskan roh Ramadhan dengan melengkapkannya dengan puasa 6 hari di bulan Syawal. Biar Syawal benar-benar menjadi hari kemenangan melaksanakan perintah Allah s.w.t. serta konvokesyen gilang-gemilang bagi graduan Universiti Tarbiyyah Ramadhan. Dengan harapan, "taqwa" yang dicita-citakan menjadi milik kita.

Wallahua'lam.

Wassalamualaikum.

MOHD IDRIS BIN MOHD YUSSOFF
Presiden Gabungan Mahasiswa Islam Semalaysia (GAMIS) 09/10
Presiden Ikatan Studi Islam Universiti Kebangsaan Malaysia (ISIUKM) 09/10
Majlis Perwakilan Pelajar PMUKM 09/10


sumber:http://tintaduat.blogspot.com/

0 ulasan:




 

BICARA TINTA Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template