.: Anda Suka Blog Ini? :.

.: Komentar Warga FB :.

Khamis, 30 Disember 2010

Petikan Ayat Al-Quran: Doa Mohon Kebahagiaan Rumahtangga


Sekalipun sudah agak terlewat, saya tetap ingin merakamkan ucapan tahniah kepada sahabat-sahabat yang telah membina teratak masing-masing tahun ini. Bila dihitung, ramai juga sahabat yang telah melangkah alam perkahwinan untuk tahun ini sahaja.

Tahniah sekali lagi dan sekalung doa saya titipkan buat kalian duhai sahabat, moga kalian berteman hidup hingga ke syurga. Mereka yang saya maksudkan ialah:

1. Ust Zainal (mantan Pengerusi JTK) dengan Ustzh Siti Maysarah (Timb.Pengerusi NAS)

2. Mohd Suhaidan (Abe Mat) dengan Kak Azila

3. Syakir Syahid & pasangannya.

4.Kak Siti (Pengerusi KEMADA) dengan pasangannya

5.Ust Zul (Abe Long) dengan pasangannya-pasangan paling terkini mendirikan rumahtangga, 21 Nov 2010.

Maaf kepada jemputan-jemputan yang tidak dapat saya hadiri, apapun doa saya tetap mengiringi langkah kalian.

InsyaAllah bulan 2 dan bulan 5 nanti dua pasangan lagi sahabat saya akan disatukan. Mudah-mudahan kalian semua dirahmati-Nya.


Abe Long dgn K.Long.. =)

Saat lafaz sakinah bermula...

*****************************************************************************************************

Sedikit perkongsian untuk para pembaca, doa untuk kebahagiaan rumahtangga yang dipetik daripada Al-Quran:


Maksudnya : Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (al-Furqan 25, ayat 74)

Maksudnya : Maka tersenyumlah Nabi Sulaiman mendengar kata-kata semut itu dan berdoa dengan berkata: Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai dan masukkanlah daku dengan limpah rahmatMu dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh. (an-Naml 27, ayat 19)


Maksudnya : Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah dia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah dia dengan berkata: Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu). (al-Ahqaf 46, ayat 15)

#Untuk amalan,tidak perlu dibacakan daripada awal ayat. Memadai dengan dibaca bermula daripada رَبـَّــنـَــا atau seumpamanya yang bermaksud "Wahai Tuhan kami..." dan maksud-maksud lain yang hampir sama dengannya.

0 ulasan:

FOM Ads
Photobucket



 

BICARA TINTA Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template