.: Anda Suka Blog Ini? :.

.: Komentar Warga FB :.

Rabu, 25 November 2009

SPD : Salah 1 Didikan-Nya Untuk Manusia


Kenapa kita kena jadi seperti Sistem Peredaran Darah ( SPD )?



1) SPD dia taat & istiqamah kepada perintah yang Maha Esa. SPD sentiada menjalankan gerak kerjanya 24jam tanpa henti, seperti telah diperintahkannya. SPD tidak pernah berhenti dari berkerja, tidak ada kata erti rehat, penat atau sebagainya.

2) SPD tidak mencampurkan yang hak dan batil , cuba kita tengok, darah oksigen dan CO2 tidak pernah bercampur semasa ia di pamkan, begitu jugalah dalam kehidupan seharian kita janganlah mencampurkan yg hak dan batil.

3) SPD tidak merosakkan org lain.Cuba kita lihat, sistem peredaran darah sesekali tidak pernah merosakkan tuannya melainkan tuanya sendiri yang merosakkan. Rokok terutamanya, pembunuh no 1 jantung kita. Begitu jugalah dalam kehidupan kita.Jangan sesekali kita merosakkan orang, janganlah kita mengajak orang kearah kejahatan, biarlah diri kita dilukai tapi janganlah kita melukai orang lain.

4) Jantung merupakan organ utama SPD. Apa gunanya SPD kalau tidak ada jantung. Bagaimana darah nak dipam kesuluruh anggota badan dan di pam ke hati kalau tak ada jantung. Begitu juga lah kita, Islam adalah cara hidup kita, semua perkara kalau nak buat mesti berbalik kita ke Islam sebagai rujukan samada dalam ekonomi, politik, pendidikan dan lain lagi.

Maka sebagai seorang yang berfikiran waras jadilah kita seperti jantung.

sumber: http://halaqah.net/v10/index.php?page=344

0 ulasan:




 

BICARA TINTA Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template