.: Anda Suka Blog Ini? :.

.: Komentar Warga FB :.

Rabu, 25 November 2009

Persidangan Mahasiswa Islam Mesir Sedunia Kali Pertama


E-mail
Kaherah, 16 November - Persidangan Mahasiswa Islam Mesir Sedunia kali pertama telah berlangsung di Dewan Solah Abdullah Kamil, Universiti Al Azhar, Hayyu Sadis di bawah anjuran Persatuan Pelajar Mahasiswa Indonesia Mesir (PPMI). 16 deligasi dari pelbagai negara telah menghantar perwakilan ke persidangan tersebut bagi mengupas tema " Pembentukan Sahsiah Muslim ". Persidangan tersebut bermula pada jam 10.30 pagi dengan dirasmikan oleh Presiden, Persatuan Pelajar Mahasiswa Indonesia Mesir (PPMI).

Di dalam perbentangan sesi pertama, ia telah dikupas oleh 4 orang anggota deligasi dari Turki, Negeria, Magribi dan Indonesia bagi mengupas tema tersebut. Wakil delagasi dari Turki, Saudara Sanan Yurulimaz juga merupakan salah seorang kolumnis majalah Al Hira, telah membentangkan mengenai seorang ulama Turki yang disanjungi iaitu Syeikh Muhammad Fathullah Gaulan. Manakala wakil deligasi dari Indonesia, Saudara Mohd Khalid mahasiswa Sarjana Al Azhar Usuluddin Aqidah Falsafah telah membentangkan mengenai tahap pendidikan di Indonesia serta statistik pendidikan dan umat Islam sedunia.

Pada petang persidangan tersebut,setiap deligasi yang hadir telah membahas dan memberikan pendapat mengenai kupasan-kupasan dari 4 wakil deligasi yang telah bentang disebelah paginya. Wakil deligasi dari Malaysia, Saudara Mohd Mujahid juga Penasihat KPIPM telah mengambil bahagian dalam perbahasan tersebut dan beliau telah melontarkan idea dalam pembentukan negara Islam memerlukan kefahaman dan kesatuan fikrah yang jitu dan tinggi. Sesebuah pentadbiran tidak dapat dikuasai melainkan dengan kesatuan fikrah. Hampir seluruh deligasi negara yang hadir menghantar wakil dalam perbahasan tersebut.

Majlis Penutup Persidangan tersebut telah dihadiri oleh Wakil Duta Indonesia ke Mesir dan beberapa orang pegawai kedutaan Indonesia. Setelah tamat sesi majlis penutup, persidangan tersebut diteruskan dengan muhadarah bersama Sheikh Abdullah merupakan Ketua Latihan dan Kursus, Darul Ifta Mesir. Persidangan tersebut berakhir hampir jam 6.30 malam.

Wakil deligasi Malaysia : Saudara Mohamad Azlan Hj Alias (Ketua Deligasi), Saudara Muhammad Mujahid (Pembahas Malaysia), Saudara Mohd ZulFadhli Zainal dan Saudari Shahidatul Akma juga merupakan Naib Pengerusi 2 HEWI PMRAM 2009.







0 ulasan:




 

BICARA TINTA Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template