.: Anda Suka Blog Ini? :.

.: Komentar Warga FB :.

Sabtu, 7 Mei 2011

Himpunan Planet Sepanjang Mei 2011!!




Ok, ok, tajuk itu bunyi macam iklan pulak.

Tapi iklan atau tidak, ia merupakan 'amaran' awal kepada fenomena menarik yang bakal berlaku sepanjang bulan Mei 2011 ini nanti. Ia saya ulangi, SEPANJANG bulan Mei, bukan satu dua hari sahaja!

Kali ini, kita akan disajikan dengan himpunan planet-planet utama (kecuali Zuhal) di dalam kawasan langit yang sama pada awal pagi sepanjang bulan Mei ini. Himpunan planetari kali ini akan melibatkan planet Zuhrah, Utarid, Musytari dan Marikh. Dalam pada itu, Bulan pun akan turut sertai bersama-sama geng planet ini.

Cuma Zuhal je tak masuk dalam senarai kerana ia sekarang berada di langit petang.Kesian kat dia.

Kejadian ini akan berlaku pada awal pagi, sekitar selepas waktu Subuh.

Kawasan langitnya ialah sebelah Timur.

MUAT TURUN PETA BINTANG FENOMENA INI DI SINI

Berdasarkan kiraan beberapa perisian astronomi yang ada, kita boleh lihat bahawa keempat-empat planet ini akan berkumpul di dalam satu kawasan langit, seolah-olah berhimpit-himpit di dalam satu lorong yang sempit. Yang menariknya ialah, kesemuanya senang untuk dilihat dan tidak memerlukan teleskop untuk melihatnya. Hanya dengan menggunakan mata kasar, anda akan disajikan dengan objek-objek cakerawala berenang-renang di angkasa raya!

Fenomena ini juga akan menunjukkan dengan jelas bahawa planet-planet sentiasa berubah-ubah kedudukannya di langit, berbanding dengan bintang-bintang yang ada disekelilingnya.

Jika anda lihat betul-betul, anda akan dapati planet Zuhrah (Venus) dan Utarid akan bergerak perlahan-lahan merapati ufuk langit, manakala Musytari dan Marikh akan semakin tinggi setiap hari. Bulan pula bergerak laju ke arah timur.

Semua pergerakan ini akan dapat dilihat jika anda mencerapnya setiap hari. Jangan pula anggap dengan mencerap pada satu hari tu, tiba-tiba anda dapat lihat planet itu bergerak-gerak ke atas atau ke bawah! Pergerakan objek-objek ini amat perlahan dan dengan hanya pemerhatian setiap hari sahaja yang dapat menunjukkan pergerakannya di langit.

Lebih menarik lagi, gunalah kamera DSLR yang anda ada tu, dan rakamkan fenomena ini. Ia amat mudah dirakam dan tidak perlu guna zoom lens. Kanta standard 18mm pun sudah memadai. Anda hanya perlu bermain-main dengan waktu dedahan dan aperture sahaja. ISO kekalkan sekitar 200 atau 400 kalau nak nampak cantik dan kurang noise.

Jika anda dah ambil gambar, jangan lupa kongsikan bersama-sama di FalakOnline!

Selamat Mencerap dan Jom Teropong!


Sumber drp Falak Online

0 ulasan:




 

BICARA TINTA Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template