.: Anda Suka Blog Ini? :.

.: Komentar Warga FB :.

Khamis, 4 Jun 2009

Kaedah Asas Mengekalkan Kesihatan Jiwa


Dipetik dari buku: LA TAHZAN, DON`T BE SAD, JANGAN BERSEDIH.

Nikmatilah hari-harimu dan detik-detik dalam hidupmu. Masa lalu jangan sampai membuatmu selalu bersedih,masa depan jangan sampai membuatmu risau dan serahkan segala urusanmu kepada ALLAH.

Janganlah kamu membiarkan kemusykilan sebesar apapun membinasakan emosimu dan fikirkanlah dengan tenang dalam mencari penyelesaian.

Ingatlah harga mahal yang kamu bayar untuk kesihatan kamu ketika kamu menjadi tawanan kegelisahan, ketegangan dan stress

Ketika anda tegang dan stress disebabkan sesuatu kemusykilan walau apapun bentuknya, ambillah sehelai kertas dan pena dan catatlah jawapan di atas kertas tersebut untuk beberapa soalan berikut:
Apakah yang membuat saya tegang?
Apakah yang harus saya lakukan dengan ketegangan saya?
Bilakah saya dapat melakukannya?
Bagaimana saya mampu melakukannya?

Jangan sesekali meragui bahawa kamu adalah seorang yang bahagia. Janganlah kamu menanyakan dirimu, apakah dirimu bahagia atau tidak. Kamu pasti bahagia selagi kamu mentaati ALLAH, menyembah-Nya dan menuntu ilmu kerana-Nya.

Kamu harus bersungguh-sungguh dan tekun dalam menuntut ilmu dan beramal, menikmatinya dan menjadikannya mampu mengisi kekosonganmu. Ketika itu kamu pasti tidah akan merasa risau lagi.

Lupakanlah masalah yang remeh temeh. Janganlah kamu menghiraukan masalah yang tidak bermanfaat. Janganlah kamu marah lantaran msalah remeh temeh atau membiarkannya menakluki dirimu dan mekarkan hidupmu.

Janganlah kamu khuatir dengan masa depan. Percayalah dengan takdir ALLAH dan ketentuan-Nya. Yakinlah dengan kebijaksanaan ALLAH. Relakanlah segala apa yang ditakdirkan Allah pada dirimu. Bersikaplah dengan baik, bersyukur dan reda. Hadapilah dugaan dengan sabar dan berserah diri kepada ALLAH.

0 ulasan:




 

BICARA TINTA Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template