.: Anda Suka Blog Ini? :.

.: Komentar Warga FB :.

Khamis, 26 Ogos 2010

SELAMAT BERANGKAT DUHAI SAHABAT


Kekoknya lama tak menulis bahasa tak formal ni... Pertamanya tahniah kepada sahabat-sahabat yang telah berangkat ke Mesir 10 Ramadhan lalu bagi menyambung pengajian di sana.. Antara mereka yang berangkat pergi ialah Nik Fitri Nazmi, Faris, Iliasa, Musmirah dll... Mudah-mudahan kalian akan pulang memenuhi keperluan ummah kelak... Hanya doa yang mampu kutitipkan buat kalian..
Majlis doa selamat di rumah Nik Fitri (berkain pelikat)


Hadi, Megat, Ariff dll pun.. Yang dah lama belajar kat luar negara tu, jangan lupa pastikan ia punya manafaat di sisi ummah...Teringin sebenarnya berkelana di bumi orang.. Mencari pengalaman suasana baru... Menceduk lautan ilmu.. Memang orang boleh cakap ilmu ni ada kat mana-mana, tapi padaku tetap ada yang berbeda...Apa pun, tanggungjawab & amanah sedia ada yang telah mengikatku di tanah air ini juga tidak boleh kuabaikan.. Ia perlu kusempurnakan...

Ya...Dia akan bagi apa yang kita perlu, bukan apa yang kita mahu @ suka..

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah: 216)




Moga rohmu dicucuri rahmat-Nya


Sebenarnya sudah agak terlewat untuk kucatatkan di sini kalam berkenaan pemergian Ukht Noor Hidayah bt Ibrahim (Timb.EXCO Kebajikan & Keselamatan PMKIAS 08/09) yang telah dijemput Ilahi pada petang 12 Ogos 2010.

Sedikit catatan ringkas berkenaan peristiwa tersebut:

Kira-kira seusai asar, penulis dimaklumkan oleh Akh Khairul Anam, Presiden PMKIAS berita tragis tersebut & kami terus berangkat bersama Akh Ibnu Rusyd menuju ke Hospital Lati Pasir Mas. Namun kami singgah sebentar berbuka puasa di rumah Ibnu Rusyd disebabkan waktu ketika itu telah pun merapati waktu berbuka dan kami sebelum itu terperangkap dalam kesesakan lalu lintas.

Seusai solat maghrib, kam terus menuju ke rumah arwah. ketika itu kami difahamkan jenazah telah pun di bawa pulang ke rumahnya di Chetok, Pasir Mas. Selesai solat terawih di masjid berdekatan yang masih separuh siap, kami bergerak ke rumah arwah. Turut kelihatan di sana beberapa orang pimpinan pelajar muslimat baik NAS mahupun PMKIAS disamping beberapa senior yang mungkin rakan sepengajian arwah.

Menurut cerita yang dibualkan kepada penulis oleh abang si arwah, arwah terbabas merempuh pokok di bahu jalan mungkin disebabkan mengantuk akibat kepenatan seharian memandu dalam keadaan berpuasa. Menurutnya lagi, inilah kali pertama arwah keluar memandu sendirian dalam tempoh masa yang agak panjang iaitu bermula seawal 8 pagi sehinggalah kira-kira 4 petang sebelum arwah kemalangan. Tambahnya lagi, orang kampung yang berkebutan ada di kawasan tersebut ketika kejadian berlaku mengatakan bahawa kenderaan yang dipandu arwah kelihatan terhoyong-hayang sebelum merempuh pokok di bahu jalan.

Arwah selamat dikebumikan kira-kira lewat jam 11 lebih pagi

Ketika jenazah diusung ke liang lahad..


Bagi penulis sendiri, jujurnya tidak mengenali hati budi arwah secara dalam. Cuma asasnya kami pernah bekerjasama dalam Persatuan Mahasiswa KIAS (PMKIAS) sesi 08/09. Yang pastinya, kehilangna seorang rakan pimpinan yang tinggi mujahadah seperti arwah amatlah dirasai kehilangannya yang pasti kelaknya mampu menyumbang jasa yang lebih besar kepada masyarakat. Tentu sekali hati ini bagai disentap seketika memikirkannya. Ajal yang tidak pernah mengenal sesiapa itu, bilakah akan hadir mengheretku... Ketakutan menyelubungi jiwaku... walaubagaimanapun, Al-Fatihah kutitipkan buatmu rakan seperjuangan.. kelak kami bakal menyusuri jejak langkahmu... Mudah-mudahan kita semua akan dihimpunakan di bawah anungan-Nya kelak...




Poster Pimpinan PMKIAS 08/09



Berita tentang peristiwa ini turut dirakamkan di blog NAS, PMKIAS & laman web Sinar Harian.

0 ulasan:

FOM Ads
Photobucket



 

BICARA TINTA Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template