.: Anda Suka Blog Ini? :.

.: Komentar Warga FB :.

Sabtu, 22 Mei 2010

Pesanan Sheikh Dr. Yusuf al-Qardawi Buat Para Mujahid



“Bismillahirrahmanirrahim
Alhamdullillah hi wassalatu wassalam ala sayidina Muhammad Rasullullah saw.
“Marilah kita sama-sama menganalisakan nota-nota ini:

Pertama sekali Jihad Fi sabillilah bukanlah peperangan yang biasa, tetapi sesuatu yang dilakukan dengan niat yang khas dan untuk suatu sebab yang tertentu. Jihad bermakna berjuang pada jalan Allah, mempertahankan agama-Nya dan menghadapi musuhmusuhNya, bukan hamba-Nya. Apabila Rasulullah saw ditanya oleh seorang lelaki yang bertempur dengan matlamat membalas dendam saudaranya, serta seorang lagi lelaki yang bertempur hanya untuk disanjungi ramai (dianggap berani). Pemuda yang ketiga bertempur hanya untuk
mengumpulkan kekayaan; yang mana satukah di antara mereka akan menerima ganjaran Allah swt? Maka Rasulullah saw menjawab,

“Yang bertempur untuk “meninggikan” kalimat Allah (mentauhidkan Allah), dianggap sebagai seorang yang berjuang pada jalan Allah.”

Berdasarkan apa yang telah disebut, kita sebagai orang Islam tidak harus terlalu mementingkan hal duniawi; perbuatan yang kita lakukan haruslah semata-mata kerana Allah swt. Kita harus melalui beberapa peningkatan disiplin kerohanian melalui pendidikan Islam dapat membersihkan agama Allah swt dan sebagai ganjaran, Allahswt akan membersihkan kita untuk agama-Nya.

Kedua, adalah ganjaran duniawi atau pun keuntungan, di mana seorang Mujahid memperolehi kemenangan dan kebolehan untuk berjaya dalam kehidupan. Penganut–penganut yang alim akan mendapat manfaat daripada ganjaran duniawi ini; mereka berhak mendapatkannya dalam perjuangan mereka di jalan Allah swt, tanpa menghiraukan segala kehilangan yang mungkin dihadapi. Ganjaran yang diterima mereka amat lumayan sekali. Golongan yang sebegini telah disebutkan Allah di dalam Al-Qur’an:

الَّذِين أُخْرجُوا مِنْ دِيَا ِرهِمْ ِبغَيْر حَقٍّ ِإلاَّ َأ ْن يَقوُلوا رَبُّنَااللهُ وَلوْ َ لا دَفْعُ اللهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ ِببَعْض َلهُدِّمَتْ صَوَامِعُ

وَبيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجدُ يُذْكرُ فِيهَا اسْمُ اللهِ َ كثِيرًا وَليَنْصُرَنَّ اللهُ مَنْ يَنْصُرُهُ ِإنَّ اللهَ َلَقويٌّ عَزِيزٌ.

َالَّذِينَ ِإن مَّكَّنَّاهُمْ ِ فى ْالأَرْض َأَقامُوا الصَّلَوَة وَءَاتَوُا الزَّكَوَة وَأمَرُوابالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَن الْمُنْكِر وَللهِ عَاقِبَةُ ْالأُمُور


“Iaitu mereka yang diusir dari kampung halamannya dengan tidak berdasarkan sebarang alasan yang benar (mereka diusir) semata-mata kerana mereka berkata: Tuhan kami ialah Allah dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang pencerobohan setengahnya yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani) dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak padanya dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong agamaNya (agama Islam); sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa; Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan.” (al-Hajj :40-41)

Dalam ayat yang telah disebutkan di atas, dapat difahami bahawa Allah swt mendorong kita untuk menentang
pencerobohan dan mempertahankan peraturan yang telah diatur oleh para nabi yang diutuskan sebelum Nabi
Muhammad saw. Dalam ayat yang lain, Allah swt melarang kebinasaan
sepertimana firman-Nya yang berbunyi :

وَ َلا تُلْقوا ِبَأيْدِيكمْ ِإلى التَّهْلُكةِ وَأحْسِنُوا ِإنَّ اللهَ َ يُحِبُّ
الْمُحْسِنينَ


"Dan janganlah kamu jatuhkan dirimu ke dalam kebinasaan, dan berbuat dan berbuat baiklah, kerana sesungguhnya Allah menyukaimereka yang berbuat baik." (al-Baqarah :196)

وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ ءَامَنُوا مِنْكمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ليَسْتَخْلِفنَّهُمْ ِ فى ْالأَرْض كمَا اسْتَخْلفَ الَّذِينَ مِنْ َقبْلِهمْ
وَليُمَكِّنَنَّ َلهُمْ دِينَهُمُ الَّذِى ارْتَضَى َلهُمْ وَليُبَدِّلنَّهُمْ مِنْ
بَعْدِ خَوْفِهمْ َأمْنًا يَعْبُدُونَنى َ لا يُشْرِكون ِ بى شَيْئا وَمَنْ كَفرَ بَعْدَ َذلِكَ فَأوَلئِكَ هُمُ الْفاسِقون


“Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (wahai umat Muhammad) bahawa Dia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka: Khalifah-khalifah yang berkuasa dan Dia akan menguatkan dan mengembangkan agama mereka (agama Islam) yang telah diredhai-Nya untuk mereka; dan Dia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh). Mereka terus beribadat kepadaKu dengan tidak mempersekutukan sesuatu yang lain denganKu dan (ingatlah) sesiapa yang kufur ingkar sesudah itu, maka mereka itulah orang-orang yang derhaka.” (an-Nurr : 55)

Ketiga, Allah swt tidak akan memberi kekuasaan kepada seseorang itu kecuali dia telah mengalami pelbagai kesengsaraan, rintangan dan kesusahan. Allah swt berbuat demikian untuk menguji keikhlasan mereka dan untuk membezakan antara yang baik dan yang jahat. Ini merupakan ujian yang dilalui oleh seseorang; dan dengan menjalani ujian ini, ia dapat mengeratkan lagi perhubungan itu dengan Allah swt. Ini merupakan suatu pelajaran di mana setiap rasul harus pelajari dan ia juga adalah suatu pelajaran bagi mereka yang berjuang setiap zaman.

Imam As-Syafie pernah ditanya tentang manakah yang lebih baik antara kesengsaraan dan kejayaan; Dia menjawab:

"Bolehkah kejayaan itu dikecapi tanpa kesengsaraan?"

Allah swt telah menguji Nabi Yusuf a.s. kemudian menyelamatkannya daripada kesengsaraannya; Allah swt juga telah mengangkat kedudukannya dan menepati janjiannya. Sebagaimana yang diterangkan:-

وَكذلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ ِ فى ْالأَرْض يَتَبَوَّأُ مِنْهَا حَيْثُ يَشَاءُ
نُصِيبُ ِبرَحْمَتِنَا مَنْ نَشَاءُ وَلا نُضِيعُ َأجْرَ الْمُحْسِنينَ

“Dan demikianlah caranya, Kami tetapkan kedudukan Yusuf memegang kuasa di bumi Mesir; ia bebas tinggal di negeri itu di mana sahaja yang disukainya. Kami limpahkan rahmat Kami kepada sesiapa sahaja yang Kami kehendaki, dan Kami tidak menghilangkan balasan baik orang-orang yang berbuat kebaikan.” (Yusuf : 56)

Kejayaan serta ganjaran dunia yang dicapai tanpa keringat tidak akan berkekalan. Tetapi, perjuangan yang ditempuhi dengan penuh keteguhan oleh hamba-hamba Allah swt dengan penderitaan, kesedihan dan kesabaran yang mereka lalui akan menyelamatkan mereka daripada kebimbangan mereka dan diakhiri dengan kemenangan.
Wallahu a’lam”

p/s: Terjemahan petikan Fatwa – ‘Disiplin Kerohanian: Prasyarat untuk Jihad’(Dr. Yusuf al-Qaradawi) dari Fatwa Bank.
http://www.islam-online.net/fatwa


dipetik daripada oasislam.blogspot.com


0 ulasan:

FOM Ads
Photobucket



 

BICARA TINTA Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template