.: Anda Suka Blog Ini? :.

.: Komentar Warga FB :.

Selasa, 30 Mac 2010

Bersama Masyarakat Orang Asli


Cabaran Dakwah Masa Kini

Lebih seminggu lalu, penulis telah berkesempatan menyertai Seminar Cabaran Dakwah Masa Kini pada 22 Mac 2010 yang merupakan anjuran bersama Jab. Dakwah Wal Qiadah KIAS dengan Outreach ABIM Kok Lanas. Antara intipati yang dapat penulis ketengahkan adalah pendedahan kepada para peserta tentang perkembangan dakwah di perkampungan orang asli di Gua Musang, Kelantan. Penulis terkesan dengan cabaran yang dihadapi oleh para pendakwah di sana. Pernah penulis cuba untuk bergiat bersama mereka, malangnya seringkali waktu itu bertembung dengan tanggungjawab lain penulis yang perlu didahulukan. Antara cabaran yang dihadapi adalah bagaimana untuk berusaha menanamkan akidah sebaik mungkin ke dalam hati masyarakat orang asli disamping menangkis dakyah Kristian yang semakin diperhebat. Hati penulis begitu ingin sekali bersama terlibat dalam kerja dakwah ini, namun kekangan tanggungjawab sekali lagi terpakasa penulis akui kian menyelubungi penulis. Sukar untuk mentafsirkan bagaimana menyimpan kehendak hati yang terpaksa dilupakan.

Kita Bersaudara

Alhamdulillah. Awal percutian ini sedikit mengubat kehendak hati apabila penulis berpeluang menyertai program yang melibatkan masyarakat orang asli. 27-29 Mac 2010 lalu menyaksikan penulis telah menyertai bersama bertugas bagi program Outreach XPDC Dakwah Kita Bersaudara di Pos Kemar, Gerik Perak yag merupakan sebuah kampung daripada belasan perkampungan orang asli di pendalaman Gerik , Perak. Program anjuran Sekretariat Kita Bersaudara ini telah menelan tempoh masa perjalanan air hampir 4 jam dengan feri disamping diiringi beberapa buah bot dan kira-kira4-5km perjalanan dari jeti ke tapak program. Berbekalkan kira-kira hampir 50 orang tenaga kerja program ini telah berjaya menarik perhatian lebih 2000 orang asli menurut perkiraan penulis. Pelbagai bentuk aktiviti telah diketengahkan seperti ziarah petugas perubatan, kenduri rakyat, sukaneka dan banyak lagi. Dalam pada itu, untuk buat kali pertamanya Kelab Kita Bersaudara telah dilancarkan dan disempurnakan oleh YB Dato` Seri Nizar, mantan Menteri Besar Perak. Turut hadir bersamanya adalah isteri, anak-anak beserta rombongan beliau. Perjalanan pulang kami sedikit mencemaskan apabila enjin feri tidak dapat dihidupkan sewaktu jarak kami dengan jeti hanya kurang 1km dan terpaksa ditunda dengan beberapa buah bot.

Masyarakat Orang Asli

Memikirkan kerenah masyarakat orang asli, pelbagai kenangan bersama mereka mengusik minda. Pertama sekali yang agak jangal bagi kita apabila sampai di sana ialah terpaksa membiasakan diri dengan kewujudan anjing yang bagaikan kucing pada mereka. Ia berkeliaran di merata tempat, namun tidak menerkam mahupun mengancam sesiapa. Apa pun, masing-masing sentiasa beringat agar tidak disentuh anjing. Masih teringat lagi kenangan semasa bersama adik Hazrol (lebih kurang begitu namanya), 12 tahun yang muntah di dalam kenderaan gara-gara tidak tahan dengan air-cond ditambah pula dengan keadaan kenderaan yang sentiasa terhoyong-hayang dek jalan yang berlubang dan berbukit. Lebih memeningkan kepala apabila terpaksa menjadi salah seorag juri bagi pertandingan karaoke masyarakat orang asli. Tuhan sahaja yang tahu, namun terpaksa hati ini akur demi pendekatan awal buat pertama kalinya aktiviti ini diadakan di Pos Kemar. Pujian harus diberikan juga kepada sahabat yang telah berusaha menghidupkan suasana ilmiah dan Islamik bagi memperkenalkan hiburan yang dibenarkan syarak. Apa pun, bukanlah sesuatu yang sangat sukar dalam mendekati masyarakat orang asli. Jika kena caranya, InsyaAllah dipermudahkan-Nya. Apa yang pasti, pendekatan dakwah perlulah dipelbagaikan mengikut kesesuaian masyarakat disamping memastikan keutuhan prinsip.

Kepimpinan

Secara peribadi, penulis mengagumi bentuk dan kaedah kepimpinan disamping daya tahan yang diperlihatkan oleh Ustzah Aiman Atirah Jundi dalam mengetuai program ini. Sedikit sebanyak penulis dalam melihat apa yang diketengahkan oleh John C.Maxwell dalam The 360 Leader yang mengarapkan ciri-ciri dan cabaran pemimpin pertengahan. Terdapat beberapa persamaan yang dapat penulis teliti dan penulis akui berada ditempatnya begitu sukar bagi penulis pada saat itu. Sekalipun penulis hanya sempat berbual dengannya hanya 2 kali iaitu semasa perbincangan tugas dan ketika sama-sama menjadi juri karaoke, namun banyak dan besar rasanya yang dapat penulis kutip mutiara kepimpinan baik dari segi kata-kata mahupun tindakannya. Menghadapi kerenah anak-anak buah yang dari pelbagai latar belakang bukanlah mudah apatah lagi dari golongan luar bandar yang masih memperbesarkan beberapa hal kecil, kelemahan dari segi pengurusan, pemahaman skop tugas, dan beberapa perkara lagi. Jika penulis yang menuntut di ibu negeri Kelantan sudah merasai perbezaannya, apatah lagi mereka yang tinggal di ibu negara, pastinya sangat dirasai perbezaan dengan masyarakat tempatan. Dalam ruang ini, sedikit dukacita penulis garapkan khas buat agamawan yang masih lagi membahaskan masalah furu` atau pun cabang di hamparan masyarakat umum. Penulis begitu kesal apabila salah seorang daripada agamawan membahaskan perkara furu’ sesama petugas hatta dilihat seolah-olah menghentam individu di hadapan khalyak umum yang pastinya mempunyai pelbagai latar belakang dan tahap pemahaman. Ditambah pula dengan tiada pengamalan adab-adab berhujah atau berbahas, pastinya ia mencetuskan suasana yang kurang selesa kepada pelbagai pihak. Masih terngiang-ngiang di telinga penulis pesanan seorang guru “…JADILAH USTAZ YANG MEMBANTU MASYARAKAT BUKANNYA YANG MEMENINGKAN DAN MENGELIRUKAN MASYARAKAT..”.Mudah-mudahan pesanan ini ada manafaatnya kepada mereka yang berkenaan dan disematkan sebaik mungkin. Tidak perlulah penulis huraikannya lagi. Apa pun, setinggi-tinggi tahniah penulis titipkan buat beliau dan penulis berharap mudah-mudahan akan diberikan lagi oleh-Nya peluang dan ruang untuk berkerjasama dengan beliau mahupun pimpinan-pimpinan PAS Pusat yang lain.

Aksi di tengah-tengah feri

Ketika kenduri rakyat


Dari jeti ke Pos Kemar dgn lori


Tunggu tanak nasi lain.. nasi habis,ramai bebenor...


Memang pantang tengok budak, penyayang btul YB...

0 ulasan:

FOM Ads
Photobucket



 

BICARA TINTA Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template