.: Anda Suka Blog Ini? :.

.: Komentar Warga FB :.

Selasa, 28 Julai 2009

11 Muslim Antara 100 Tokoh Paling Berpengaruh (2008)

0 ulasan

Majalah Time kembali menampilkan 100 tokoh paling berpengaruh di dunia tahun 2008. Di antara 100 tokoh tersebut, terdapat 11 tokoh Muslim, mulai dari politisi, cendikiawan, sampai artis.

Mantan Deputi Perdana Menteri Malaysia yang sekarang menjadi pelopor kelompok oposisi di Negeri Jiran, Anwar Ibrahim menjadi tokoh Muslim yang paling berpengaruh di dunia. Dari 100 orang tokoh, ia berada di posisi ke-9. Disusul kemudian oleh pimpinan pejuang Syiah Irak, Muqtada al-Sadr pada posisi ke-13.

Mengomentari masuknya al-Sadr ke jejeran 100 tokoh paling berpengaruh dunia versi majalah Time, mantan komandan pasukan AS di Irak, Letnan Jenderal Sanchez mengatakan, Sadr berhasil menarik simpati kalangan masyarakat miskin Syiah di mana ia berhasil memengan kendali stabilitas di selatan Irak.

Setiap tahun, majalah Time memilih 100 tokoh dunia yang dianggap paling populer karena telah mengubah dunia, menjadi lebih baik atau lebih buruk. Tahun 2008, adalah tahun kelima pemilihan 100 tokoh paling berpengaruh veris majalah Time. Dan tokoh yang menduduki posisi puncak adalah Dalai Lama, tokoh masyarakat Tibet yang saat ini kembali memicu kontroversi di kalangan akademisi dunia.

Sementara tokoh Muslim lainnya yang masuk dalam 100 tokoh paling berpengaruh di dunia antara lain, Madeeha Hasan Odhaib-satu- satunya Muslimah yang masuk dalam 100 tokoh itu-dianggap telah menjadi pelopor bagi kalangan Muslim di Iraq.

Madeeha Hassan, 37, disebut sebagi 'Bunda Theresa dari Baghdad' karena perempuan mengabdikan seluruh energinya untuk membantu warga Irak yang menjadi pengungsi. "Sementara Madeeha masuk dalam daftar majalah Time, masih banyak perempuan lainnya seperti dia yang bisa ditemui di Irak, " tulis Ratu Rania dari Yordania mengomentari terpilihnya Madeeha.

Setelah Madeeha, Muslim yang masuk dalam 100 tokoh paling berpengaruh di dunia adalah Mehmet Oz, penulis yang juga seorang dokter bedah. Nama Oz yang keturunan Turki itu, beberapa tahun belakangan ini namanya sangat popoler dan media Amerika kerap menempatkannya di posisi pertama, dalam deretan dokter paling terkenal.

Setelah Mehmet Oz, ada Muhammad "Mo" Ibrahim pengusaha bidang komunikasi asal Inggris keturunan Sudan. Ibrahim, 61, menunjukkan kepeduliannya terkait pemerintahan yang bersih dan akuntabilitas institusi-institusi di negara asalnya. Untuk itu ia mendirikan Ibrahim Foundation.

Novelis Amerika berdarah Afghanistan, pengarang novel best seller "The Kite Runner", Khalid Hosseini juga menjadi salah seorang Muslim yang masuk dalam 100 tokoh dunia majalah Time, ia berada di ranking ke-66.



-idhamlim.blogspot.com

Sifat Seseorang Berdasarkan Tanggal Lahir & Surah Al-Quran

0 ulasan
Tanggal 1
Surat Al Fatihah (Pembukaan)
Menyukai hal baru, berbakat menjadi pemimpin, seorang pioneer (pelopor), idealis, cenderung ingin sempurna, pandai memanfaatkan kesempatan, egois, harus selalu jadi prioritas utama, sering mengulangi kesalahan yang sama, orang yang belum mengenalnya akan mengira sebagai sosok yang angkuh dan sulit ditaklukkan.


Tanggal 2
Al Baqarah (Sapi Betina)
Pekerja keras, taat akan hukum dan aturan, memiliki jiwa sosial dan kepedulian tinggi, menyukai hal-hal yang bersifat rutinitas, jika dia mampu ada cenderungan menjadi seorang dermawan, kurang inisiatif, sering dimanfaatkan orang lain serta gampang percaya kepada orang lain.


Tanggal 3
Al Imran (Keluarga Imran)
Seorang pemimpin (walaupun dalam kelompok kecil), berhati-hati dalam bertindak, mengayomi, tegas, suka suasana perdebatan dan agak cerewet, jika wanita ia cenderung tomboy, ingin menang sendiri, seorang pemimpi dan sering berfantasi.


Tanggal 4
An Nisa (Wanita)
Sensitif dan perasa, feminim, protektif terhadap keluarga, kreatif, kompak tapi mudah dipengaruhi, agak jahil (iseng), dan penggoda.


Tanggal 5
Al Maidah (Hidangan)
Diperlukan banyak orang, menyukai perubahan, memiliki insting yang lumayan, cepat bosan, ingin dilayani, susah diatur.


Tanggal 6
Al Anaam (Binatang Ternak)
Punya insting tajam, kurang mandiri, terkadang seenaknya sendiri, emosional, pemalu dan kurang percaya diri, dan cepat berubah pikiran.


Tanggal 7
Al A’Raaf (Tempat Tertinggi)
Cermat dan teliti, mudah mengambil hati orang lain, penuh inspirasi, terlihat sombong, suka meremehkan dan cepat puas.


Tanggal 8
Al Anfaal
Optimis, mobilitas tinggi, menyukai perubahan, emosional, gampang berubah pendirian, saat marah suka menyakiti diri sendiri.


Tanggal 9
At Taubah
Pemaaf, perfeksionis, mudah bergaul, tegas, tidak suka basa basi, tidak cepat puas, ingin selalu diperhatikan, keras kepala dan mudah goyah.


Tanggal 10
Yunus
Cepat menyesuaikan, banyak cara keluar dari persoalan, setiap kemauan harus terpenuhi, licin dan cerdik, tidak bisa dikekang dan susah diatur, mudah menyangkal dan banyak alasan.

Tanggal 11
Huud
Dibutuhkan banyak orang, mudah menerima, berhati-hati dalam berbuat, tidak banyak kemauan, pasif, terkadang diremehkan, peka perasaan.


Tanggal 12
Yusuf
Percaya diri, optimisme tinggi, tekun, teliti, disukai banyak orang, emosional, tidak mudah percaya, tidak bisa menahan keinginan, ambisius.


Tanggal 13
Ar Ra’du (Guruh / Petir)
Pemikir, dinamis, menyukai perbedaan, mudah menarik perhatia, logis, suka berdebat, tempramental, lambat memahami sesuatu.


Tanggal 14
Ibrahim
Pembimbing yang baik, patuh pada aturan, keras dan tegas, banyak rencana, rela berkorban.


Tanggal 15
Al Hijr (Batu)
Perfeksionis, keras kepala, telaten, gampang goyah pendiriannya, mudah dipengaruhi.


Tanggal 16
An Nahl (Lebah)
Rajin dan tekun, ramah, peka pada suasana di sekitarnya, berjiwa sosial, pandai memanfaatkan kesempatan, rapi, cerewet, sensitif dan agak cengeng, pendendam.


Tanggal 17
Al Israa
Idealis, banyak ide, suka berkhayal, emosional, lebih produktif jika beraktivitas pada malam hari (kegiatan yang baik dan bermanfaat).


Tanggal 18
Al Kahfi
Suka menolong, pengamat yang baik, pandai menyimpan rahasia, tidak mudah percaya, suka memendam masalah dan mengurung diri, susah ditebak maksudnya.


Tanggal 19
Maryam
Pengasuh, kekanak-kanakan, menyukai anak-anak, suka mengajar, sabar, memiliki banyak cara menyelesaikan masalah, bicara berdasar bukti, sering difitnah.


Tanggal 20
Thaha
Misterius, suka bepergian, memegang teguh aturan, suka lari dari masalah.

Tanggal 21
Al Anbiyaa
Bertanggung jawab, seorang pemimpin dan pemikir, pendengar yang baik, menerima apa adanya (ikhlas), tidak banyak kemauan.


Tanggal 22
Al Hajj
Segala sesuatu harus sempurna, mudah dipengaruhi, gampang terpengaruh, terburu-buru ingin cepat sampai tujuan, menyukai keramaian, sering berfikir muluk.


Tanggal 23
Al mu’minuun
Normatif, sensitif, feminim, fanatik terhadap sesuatu, mudah terpancing emosinya.


Tanggal 24
An Nuur
Mudah memberikan jalan keluar, cermat memilah masalah, pendengar setia, mudah tersinggung, suka mengungkit-ungkit, gampang menyalahkan.


Tanggal 25
Al Furqan
Punya skala prioritas, gemar membandingkan, ceplas ceplos, kurang inisiatif dan tidak banyak kemauan.


Tanggal 26
Asy Syuara
Pandai mengambil hati, suka berbelit-belit, kurang berani untuk menyampaikan keinginan, agak cerewet, tidak banyak keinginan, kurang romantis.


Tanggal 27
An Naml
Insting kuat, memiliki perencanaan yang baik, pandai memanfaatkan peluang, susah bekerja sendiri, mudah panik, tidak bisa disalahkan, mudah tersinggung, tidak bisa ditentang.


Tanggal 28
Al Qashash
Berani menyampaikan keinginan dan pendapat, memegang komitmen, mudah bergaul, tidak pernah kehabisan bahan pembicaraan, pendendam, emosional, romantis, pencemburu.


Tanggal 29
Al Ankabuut
Banyak kenalan, sabar, dinamis, kurang menyukai keramaian, tidak berfikir panjang, kurang pandai memelihara jaringan, bekerja kurang sistematis, mudah tersinggung.


Tanggal 30
Ar Ruum
Optimis, banyak akal, anggun, tempramental, suka bertindak semaunya dan ingin menang sendiri, pencemburu berat, setiap kemauannya harus dipenuhi.


Tanggal 31
Lukman
Bijaksana, seorang pemimpin, melindungi komunitasnya, sabar, tekad kuat, otoriter, setiap perintahnya harus dituruti.

Sesuaikah karakteristik sifat Anda berdasarkan Surat di atas ?
Wallahu’alam

-idhamlim.blogspot.com

TIADA SEBAB UNTUK TIDAK SOLAT

0 ulasan

























Penyakit Koronari Jantung

0 ulasan
Penyakit yang berkenaan jantung dikenali sebagai penyakit kardiovascular. Penyakit kardiovascular merupakan punca utama kesakitan dan kematian yang disahkan oleh doktor di Malaysia. Pada tahun 1988, 29.4% dari angka kematian yang disahkan oleh doktor di Semenanjung Malaysia adalah disebabkan oleh penyakit kardiovascular. Di antara tahun 1981 hingga 1989, kadar kematian yang disebabkan oleh penyakit kardiovascular di Semenanjung Malaysia bertambah dari 15.3 bagi setiap 100,000 penduduk kepada 37 bagi setiap 100,000 penduduk. Kemasukan ke hospital bagi penyakit ini telah bertambah dari 10,190 kepada 64,696 di antara 1965 dan 1989, pertambahan sebanyak 534% dalam masa 24 tahun. Tetapi mungkin pertambahan ini berlaku disebabkan oleh beberapa perkara, antaranya kemungkinan disebabkan timbulnya kesedaran mendalam di kalangan penduduk Malaysia menyebabkan mereka lebih kerap memeriksa kesihatan mereka. Ini menyebabkan lebih banyak kes baru direkodkan berbanding masa yang lalu.

Jantung merupakan satu organ yang penting dan sebarang gangguan kepada jantung akan mengakibat penyakit yang boleh membawa maut. Antara keadaan yang mengakibatkan sakit jantung adalah kerosakan pada koronari arteri dalam jantung. Keadaan kerosakan pada koronari arteri ini dikenali sebagai penyakit koronari jantung. Penyumbang utama penyakit koronari jantung adalah arthrosklerosis. Arthrosklerosis berlaku apabila gumpalan lemak terkumpul dalam saluran darah lalu menyempitkan laluan darah beroksigen kepada jantung. Ini akan menjadikan jantung kekurangan oksigen dan apabila keadaan ini berterusan, bahagian jantung yang tidak menerima oksigen itu akan mati dan menjadi biru kehitaman. Gumpalan lemak ini dipercayai berasal daripada kalesterol yang tinggi dalam darah, oleh itu anda dinasihatkan mengurangkan kadar pengambilan lemak tepu yang mengandungi kalesterol yang tinggi. Arthroskelorosis berlaku secara perlahan-lahan dan mengambil masa yang panjang untuk terbentuk. Bagaimanapun sekiranya tidak dikesan dan dirawat awal, arthrosklerosis boleh menjadi bertambah buruk dan boleh menyebabkan kematian. Tanda-tanda penyakit koronari jantung adalah sesak nafas atau tercungap-cungap bila kepenatan, degupan jantung yang luarbiasa, angina pektoris, sakit jantung, lemah jantung dan kematian mengejut.

Bagaimana Terjadinya Sakit Jantung

Angina (sakit dada bila kepenatan) terjadi akibat berlakunya arthrosklerosis di mana saluran yang membekalkan darah keotot-otot jantung menyempit dan pengaliran darah terhalang. Serangan sakit jantung terjadi apabila darah membeku di kawasan arthrosklerosis dan menghalang sepenuhnya pengaliran darah ke otot-otot jantung. Keadaan ini menyebabkan sel jantung mati akibat tidak mendapat oksigen. Tanda-tanda serangan sakit jantung termasuklah kesakitan di bahagian jantung, berpeluh, loya dan kesukaran untuk pernafasan. Dalam kes-kes serangan sakit jantung tertentu ia tidak menunjukkan tanda-tanda biasa. Faktor-faktor yang meningkatkan kemungkinan menghadapi penyakit jantung koronari * Jika anda mempunyai keturunan yang mengidap penyakit jantung. * Jika anda berusia 35 tahun ke atas dan mempunyai masalah berat badan. * Jika anda merokok. * Jika anda gagal mengawal tekanan darah anda. * Jika anda mengidap penyakit kencing manis. * Jika anda menghadapi masalah mengawal tekanan. * Jika pemilihan makanan anda tidak betul makanan anda mengandungi kadar kolesterol dan lemak yang tinggi. * Jika anda kurang bersenam. * Jika anda kurang memakan sayur dan buah segar.

Bagaimana mengurangkan risiko sakit jantung.

Anda boleh memastikan samaada keluarga sebelah ibu atau sebelah bapa anda ada yang mengidap penyakit jantung. Sekiranya ada, anda perlu lebih berwaspada dengan tanda-tanda penyakit jantung dan digalakkan menjalani pemeriksaan tahunan. Walau bagaimanapun, adalah lebih baik sekiranya anda mengambil langkah-langkah pencegahan walaupun tidak mempunyai keturunan yang pernah sakit jantung. Adalah lebih baik sekiranya anda mengelakkan atau berhenti merokok terutama sekiranya anda berusia melebihi 35 tahun. Anda juga perlu mengambil ubat dan mengawal permakanan anda sekiranya anda mempunyai tekanan darah tinggi atau kencing manis. Anda juga perlu mengawal tekanan perasaan anda dan jangan cepat meradang atau runsing. Berbincanglah dengan keluarga terdekat sekiranya anda berhadapan dengan masaalah. Mereka yang mempunyai kecenderungan mendapat penyakit jantung juga digalakkan memakan daging putih "white meat" seperti daging ayam, ikan, dan mengelakkan dari terlalu kerap memakan daging merah "red meat" seperti daging lembu, kambing, kerbau dan lain-lain sepertinya.

Senaman yang dimulakan secara beransur-ansur, akan membantu merangsang aliran darah untuk mengalir dengan lebih lancar. Pastikan anda mendapat nasihat doktor sebelum mula bersenam, dan mulalah bersenam secara beransur-ansur. Gentian serat yang terdapat dalam makanan dipercayai boleh menyerap sebahagian dari lemak / kalesterol, oleh itu pakar permakanan mempercayai makanan yang banyak serat seperti bijiran oat dapat mengurangkan jumlah kalesterol yang diserap oleh badan, dengan itu mengurangkan kadar berlakunya arthrosklerosis. Bagaimanapun, serat semulajadi juga banyak terdapat dalam sayuran dan buah-buahan segar dan pengambilan sayur dan buah-buahan segar juga mampu menyerap kalesterol.


-halaqah.net

Isnin, 27 Julai 2009

Nilailah sendiri....

0 ulasan

Sabtu, 25 Julai 2009

Kembara Hujung Minggu

0 ulasan
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Seperti kebiasaanya, tatkala ada sebarang aktiviti, persiapan awal pastinya perlu. Setelah pasti segalanya lengkap dan sambil menanti waktunya tiba, tubuh ini direhatkan seketika daripada lenguhnya. Jam di dinding (yang cepat 10 minit) menunjukkan lebih kurang pukul 7:30 pagi. Selang beberapa ketika tubuh ini direhatkan, handphone ana berdering pantas digapai untuk diterima panggilan tersebut. Rupanya penggilan tersebut daripada Ust Zulqarnain yang baru selesai kuliah subuhnya di kawasan sekitar ini dan mengajak ana dan Syazwan untuk bersarapan bersamanya. Pada awalnya agak keberatan kerana pada pukul 8:30 pagi nanti ana akan bertolak ke Dabong untuk meninjau tapak program minggu hadapan, Kembara Mahasiswa 2009 (KEMMAS`09). Memandangkan Ustaz Zulqarnain memberi jaminan bahawa waktu masih sempat, ana gagahkan juga diri ini. Kami bertiga (Ust, Syazwan & ana) akhirnya memilih sebuah kedai makan yang tersorok jauh di dalam sebuah kampung di belakang KIAS untuk bersantap. Teruk kami berdua kena, selepas habis nasi sepinggan, masing-masing kena habiskan sekeping roti canai pula. Makan sakan na...:) Terima kasih banyak2 la Ustaz Zul yang sudi belanja.

Setibanya kembali di KIAS, kelihatan Pres (panggilan yang sering digunakan utk Presiden PMKIAS-Syed Ridzuan) dan Sabri bersiap nak pi ambil Pok Su (panggilan yang sering digunakan untuk Ust Alias Ahmad-Pegwai Eksekutif Pembangunan dan Kegiatan Pelajar). Ai....x siap lagi, hati ini terdetik. Jam di tangan menunjukkan kurang 10 minit lagi menghampiri 8:30pagi. Memikirkan bilik di tingkat 3 yang pastinya memenatkan untuk ana berulang-alik, ana akhirnya berkeputusan untuk berbual dengan Ustaz Zulqarnain di biliknya sementara menanti waktu bertolak.

Kira-kira pada pukul pada pukul 9:18 minit pagi kami bertolak dengan sebuah kereta (milik Pok Su Li) dan sebuah van KIAS. 4 orang muslimin dengan kereta Pok Su Li, sementara 3 orang muslimin dan 6 orang muslimat dengan van. Perjalanan kami terhenti 12 minit berikutnya untuk berhenti bersarapan. Perut ini hanya mampu menampung secawan kopi 'O' dan memerhatikan mereka yang lain bersarapan. Kenyang lagi..


Kelihatan Pok Su Li, Abg Wan, & akhi Asrol bersarapan.


Jauh lagi ni..

Perjalanan diteruskan 32 minit kemudiannya. Pada peringkat awalnya, ana banyak menumpukan perhatian kepada akhbar Metro sambil2 meninjau laluan yang bakal digunakan untuk berkonvoi nanti. Setelah selesai meneliti akhbar Metro tersebut, ana gunakan kesempatan yang ada untuk merakamkan kehijauan ciptaaan-Nya. Teruja benor dibuatnya...:) Setelah selama sejam 13 minit perjalanan, van yang kami naiki berhenti pula di stesen Petronas di daerah Jeli. Kereta Pok Su Li pula entah di mana, mereka lebih cepat daripada kami. Setelah itu, perjalanan diteruskan lagi tanpa henti dan kira-kira pada pukul 12:15 tengahari kami tiba akhirnya, Kg Candek yang terletak di kawasan Dabong (pendalaman Jeli).




Memandangkan temu janji dengan ketua kampung selepas zohor, maka ketibaan kami yang awal ini tiada yang menyambutnya. Turun sahaja daripada van, kedai kopi yang tidak jauh daripada kedudukan kami terus menjadi sasaran....:) Muslimat pula asyik dok pusing2 kampung.. Di kedai kopi, kami bertegur sapa dengan salah seorang penduduk di situ bersama cucunya.. macam2 diceritakannya.


Pok Su, Pres & penulis bersama orang kampung.


Rambutan pertama kami di sini..


Antara yang sempat difokuskan ialah kisah2 ketika beliau masih di peringkat anak remaja dahulu.. berkenaan dengan gajah yang pernah masuk ke kampung ini dan kisah disebalik sungai di kampung tersebut. Bukan setakat pekena air je kat kedai ni, sekali dengan rambutan diangkutnya...:)



Abang ni sedang membersihkan buah yang dijadikan asam keping.




Lebatnya buah... Teringat kat kampung sendiri..



Rasa bosan mula menyelubungi diri, lantas itu 3 orang sahabat lagi diajak untuk berjalan-jalan mengenali kampung ini. Kami tinggalkan Pres dan Pok Su Li dengan orang kampung tersebut.
Hasil daripada pemerhatian ana, kebanyakan masyarakat di sini terdiri daripada peringkat anak-anak kecil dan golongan dewasa. Hanya segelintir sahaja wujudnya golongan remaja. Ana difahamkan bahawa kebanyakan golongan tersebut bersekolah di luar dan tinggal di asrama.
Kami berjalan dan terus berjalan.. Macam2 gelagat orang kampung. Pokok-pokok rambutan kat sini masih terhias dengan buahnya yang lebat kemerahan. Teringat pula kat kampung.. Rasanya tahun ni memang kempunan nak merasa musim buah kat kampung. Dah 2 bulan lebih tak pulang ke kampung... Isk3 cepat betul masa berlalu..

Sambil pusing2 tu, kami sempat menuruni ke sungai.. kesian tuan sampan kat situ.. habis posing la jumpe sampan ni..:)



Selesai meredah sungai, ketika perjalanan pelang ke warung, terserempak dengan Pok Su Li dan Pres kat dalam salah sebuah rumah orang kampung di situ. Kami terus ke sana dan ternyata rambutan sedang setia menanti kami..:) Banyak juga la yang dibualkan dengan tuan rumah.. kebanyakannya kisah2 program2 dan aktiviti daripada luar yang pernah diadakan di sini..

Perbualan kami akhirnya tamat setelah menjelangnya waktu zohor..
Seusai solat zohor.. Kami berbual pula dengan ahli jemaah di surau tersebut sementara menantikan ketua kampung... Sementara itu jugalah, kami dijamu dengan rambutan.. Habis sebakul, depa bawa mai sebakul pula...

kemudian, durian pula... huhu.. tu pun 2 kali juga.. Isk3! Murah rezeki betul..

Akhirnya tiba juga tok ketua kampung.. tak banyak yang dibincangkan melainkan bicaranya dengan Pok Su Li yang banyak berkiasan.. mungkin ni cara orang lama... mujurlah kiasannya yang tidak terlalu tinggi membuatkan ana faham apa yang dibualkan...






Turut dikisahkan adalah kisah gajah peliharaan orang kampung di situ yang mengamuk.. panjang citernya.. kisah ini telah melebihi 20 tahun usianya...


Pak cik ni sedang menceritakan kisah amukan gajah.


Retak akibat hentakkan gajah.


Kesan terkena gading gajah.


Bersemangat nak tengok, sampai masuk bawah surau..:)


Sempat juga menuntut ilmu ni...:)

Selesai bcerita.. kami ke rumah Abe Li pula untuk makan tengahari.. Abe Li telah pun siapkan makan tengahari untuk kami semua termasuk muslimat.. sekali time nak bergerak tu, muslimat cakap ada "Ma" ajak pi makan kat rumahnya... terpaksa la bahagi2. Tuhan je la yang tahu betapa seksanya perut ni nak habiskan makanan.. nak jaga hati tuan rumah la katakan... Fuh! Mujur la ada budu buat penambah selera.. Alhamdulliah.. Murah benor rezekinya...


Setelah selesai makan, kami mula berangkat pulang..... sempat juga kami menatap keindahan ciptaan-Nya. Pok Su Li telah bawakan kami melihat air terjun di dada gunung...

Semasa dalam perjalanan pulang, tanpa di duga handphone yang sejak tadi membisu dek ketiadaan rangkaian Celcom di pendalaman tadi akhirnya menjerit histeria kerana mesej yang diterima drp adik ana yang menyatakan bahawa ayah ana ada di Kota Bharu. Diringkaskan cerita, akhirnya bertemu jua dengan ayahanda tercinta di masjid Batu Gajah, Tanah Merah...

ada beberapa hal keluarga sempat dibincangkan.. Perjalanan diteruskan lagi dan akhirnnya kami tiba di KIAS saat waktu azan maghrib sedang berkumandang..

Alhamdulillah..
Siap juga mengarang setelah 2 hari mengarang dalam keadaan kesihatan yang kurang memuaskan ni.. Mudah2hn cepat sembuh...:) Amin..



 

BICARA TINTA Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template