.: Anda Suka Blog Ini? :.

.: Komentar Warga FB :.

Jumaat, 4 September 2009

PR Serah Memo Bantah Khidmat KPN Bermasalah Dilanjutkan


Sayap pemuda parti-parti komponen Pakatan Rakyat menghantar memorandum ke Kementerian Dalam Negeri membantah penyambungan kontrak Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan.

Memorandum setebal 28 muka surat ini melampirkan pertuduhan salahguna kuasa Musa serta akuan bersumpah dari beberapa anggota polis mendedahkan pembabitan Musa dalam sindiket jenayah.

Ketua Angkatan Muda Keadilan Malaysia Shamsul Iskandar Md Akin berkata, kontrak Musa tidak seharusnya disambung melihat kepada rekod buruk pegawai tertinggi polis itu.

“Kita mengemukakan bukti kepada pihak kementerian tentang pelbagai dakwaan dan akuan bersumpah yang telah dibuat mengaitkan Musa Hassan dengan kumpulan jenayah yang terancang dan juga kongsi gelap," katanya.

Memorandum berkenaan diserahkan kepada Setiausaha Bahagian Kepolisian Kementerian Dalam Negeri Awang Din jam 3 petang tadi.

Kerajaan melanjutkan tempoh khidmat Musa untuk setahun kepada September 2010. Musa dijadualkan bersara pada 13 September tahun ini.

Ini adalah kali kedua perkhidmatannya dilanjutkan. Kali pertama adalah semasa di bawah pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi pada September 2007.

Mengulas dengan lebih lanjut, Shamsul berkata Pakatan Rakyat yakin kadar jenayah yang parah dan kehakisan keyakinan rakyat terhadap agensi kerajaan berpunca dari pemilihan watak-watak yang diragui integritinya seperti Musa.

“Sebagai penjawat jawatan yang paling penting dan tertinggi dalam institusi kepolisian persoalan intergriti ini menjadi persoalan yang penting dan bila ada dakwaan dan bukti yang kemukakan tadi membuktikan beliau sebagai ketua polis negara tercemar dan institusi kepolisan juga tercemar,” katanya.

Beliau turut menyelar tindakan Perdana Menteri Najib Abdul Razak membenarkan individu yang terpalit pelbagai tuduhan salahguna kuasa untuk terus berkhidmat tanpa disiasat.

“Dalam masa yang sama bercakap soal rakyat didahulukan pencapaian diutamakan. Ini tidak sama dengan konotasi dan apa yang diwar-warkan Perdana Menteri Malaysia.

“Ini perkara yang cukup serius kerana melibatkan keselamatan dan intergriri pasukan polis dan paling penting melibatkan masa depan masyarakat dan juga rakyat.,” katanya.

Sementara itu Naib Ketua Pemuda Pas Pusat Sabky Yusuf meyifatkan penyambungan kontrak Musa adalah ancaman kepada keselamatan negara.

Sabky berkata Najib nampaknya lebih mengutamakan kepentingan politik BN dari memilih pegawai-pegawai kanan polis yang adil, bebas dan komited membanteras jenayah.

“Soalnya sekarang apa yang diutamakan bukannya rakyat tetapi kerajaan BN untuk mempertahankan kerajaannya. Mungkin Najib boleh tukar slogan ini kepada ‘BN first performance latter’,” katanya.TVA


sumber: http://nikhassanazmi.blogspot.com/2009/09/pr-serak-memo-bantah-khidmat-kpn.html

0 ulasan:

FOM Ads
Photobucket



 

BICARA TINTA Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template