.: Anda Suka Blog Ini? :.

.: Komentar Warga FB :.

Rabu, 26 Ogos 2009

Sidang DUN 2 September?!


IPOH – Speaker DUN Perak yang masih sah, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tronoh, V Sivakumar semalam mengumumkan bahawa Mesyuarat pertama sesi kedua Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak akan diadakan pada 2 September depan pada jam 10 pagi.

Beliau yang membuat pengumuman berkenaan kepada media di sebuah hotel di sini berkata, beliau mengambil keputusan untuk membuat sidang DUN itu berdasarkan beberapa alasan termasuk sidang DUN pada 7 Mei lalu tidak lengkap sepenuhnya.

Siva berkata, mengikut peraturan sidang DUN hanya harus berjalan selepas titah Sultan.

Menurutnya, selepas titah, akan ada perkara-perkara lain termasuk debat mengenai ucapan Sultan dan pada hari terakhir persidangan menteri besar akan menggulung segala butir perdebatan dalam sidang berkenaan.

“Manakala titah Tuanku juga harus dibuat undi untuk meluluskannya.

“Bagaimanapun seperti yang dimaklumi semasa sidang yang lepas semua ini tidak berlaku dan dewan hanya ditangguhkan begitu sahaja dan kini sudah tiga bulan berlalu.

“Manakala hak sebagai ADUN untuk berbahas dan mengemukakan masalah dalam kawasan mereka juga telah dinafikan,” katanya.

Beliau berkata, apa yang berlaku dalam sidang berkenaan ialah kekacauan termasuk kehadiran tujuh ADUN yang telah digantung pada 3 Mac lalu dan tiga ADUN bebas yang telah meletakkan jawatan.

Menurutnya, kekecohan juga wujud apabila polis diarahkan untuk memasuki dewan dan seterusnya menariknya keluar dari dewan.

“Jadi adalah menjadi tanggungjawab saya sebagai Speaker yang sah dari segi undang-undang untuk meneruskan persidangan yang tertangguh pada 7 Mei lalu selepas titah ucapan Sultan.

“Ia untuk membolehkan semua prosedur yang tidak dijalankan semasa persidangan yang lalu diteruskan,” katanya.

Manakala menjawab soalan wartawan mengenai adakah pihaknya mengiktiraf sidang 7 Mei lalu, Sivakumar berkata, pihaknya mengiktiraf titah Sultan dan bukannya perkara yang berlaku sebelumnya.

Katanya, persidangan yang bakal diadakan itu tidak perlukan perkenan Sultan kerana ia merupakan sidang yang ditangguhkan dan Speaker mempunyai kuasa untuk memanggil persidangan.

“Saya akan mengeluarkan notis panggilan untuk menghadiri sidang ini selewat-lewatnya hari ini,” katanya.

Sivakumar membacakan peraturan Dewan yang membolehkan speaker memanggil sidang DUN yang ditangguhkan.

Sumber: http://idhamlim.blogspot.com/

0 ulasan:

FOM Ads
Photobucket



 

BICARA TINTA Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template