.: Anda Suka Blog Ini? :.

.: Komentar Warga FB :.

Khamis, 27 Ogos 2009

Mahkamah Khas Untuk Dakwa Kanak-kanak


Khamis, 27/08/2009 – Pihak Keselamatan Israel telah mengumumkan bahawa mereka bakal membina sebuah mahkamah khas untuk kanak-kanak Palestin yang ditahan tentera Israel di wilayah Palestin yang mereka jajah. Ini merupakan keputusan yang pertama kali didengari sejak menjajah Palestin selama 42 tahun. Sumber Israel melaporkan, Jeneral Brigade Gadi Shamni, GOC Central Command bagi tentera Israel, telah mengesahkan penubuhan mahkamah tersebut yang bakal menghukum segala kes melibatkan tahanan-tahanan bawah umur.

Berdasarkan keputusannya, hakim bakal diberi latihan khas bagi melibatkan diri dalam kes-kes tahanan bawah umur tersebut dan akan dilantik melalui sistem Ketua Mahkamah Israel. Tahanan kanak-kanak Palestin sebelum ini, langsung tidak diberi layanan istimewa, malah sama seperti tahanan politik yang dewasa. Ketua Unit Undang-undang dan Hak Kanak-kanak Antarabangsa ( DCI ) cawangan Palestin berkata, mahkamah baru ini merupakan tidakan lewat dan terdesak Israel bagi menutup kegagalan sistem undang-undang mereka yang menghukum kanak-kanak seperti orang dewasa.

Quzmar menambah,penubuhan mahkamah tersebut bakal tidak membawa sebarang perubahan, malah akan menambah lagi tahanan rakyat Palestin yang tidak berdosa.

sumber : http://www.imemc.org
penterjemah : mujaheed929

0 ulasan:

FOM Ads
Photobucket



 

BICARA TINTA Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template