.: Anda Suka Blog Ini? :.

.: Komentar Warga FB :.

Isnin, 31 Ogos 2009

Kenali Rakan Anda Melalui Pertuturan

0 ulasan
Mari kita perhatikan kata-kata yang terkeluar ketika kita bercakap...
Nak tahu apa rahsianya...?

"Saya Memang.."
Mereka ini menginginkan sesuatu yang boleh memberikan rasa selamatpada diri mereka. Selain itu, mereka juda sangat mengambil berat tentang diri org2 yang disayangi

"Saya Rasa.."
Mereka merupakan seorang yangs ensitif dan agak emosi.Pantang tersentuh,angin satu badan nampaknya.Sebab itu kena banyak gunakkan diplomatik sekiranya berurusan dengan mereka ini. Sekiranya mereka ini terluka, luka itu akan sentiasa diingati sepanjang hidup. DAlam erti kata lain mereka ini agak pendendam orgnya.

"Saya Fikir.."
Kamu dikatakan bijak dalam membuat keputusan dan sentiasa berfikir jauh. Kamu juga seorang gemar berfikir tentang perkara apa saja dan gemar bertukar pendapat tentang apa saja untuk meluaskan pandangan.Bahkan mereka ini terbuka untuk menerima idea dan pendapat baru daripada orang lain.

"Saya Percaya.."
kamu merupakn seorang bersemagat dalamhiduo dan ia juga melambangkan keyakinan diri.Kamu mudah percaya pada orang lain dan itu juga kelemahan diri kamu.Sebabnya, nanti mudah tertipu.Namun yang penting, kamu percaya kepada diri sendiri dan kebolehan yan dimiliki.

"Pada Pendapat Saya.."
Jelas sekali kamu ini yakin dengan apa yang kamu lakukan.Tapi kadangkala keyakinan itu tidak betul.Jadi kamu harus belajar unutk menimbangkan pendapat orang lain.

"Saya Tahu.."
kamu mempunyai pendapat yang kukuh tentang apa juga perkara. Mungkin kerana kamu ini merupakan seorang yang genar membaca dan luas pandangan.Kadangkala itu. kamu seorg ibarat "kamus bergerak". Tanya saja . mesti tahu punya.Satu kelemahan kamu, kadang kala kamu seolah2 berladak, macam Profesor serba tahu pula.

"Saya Akan.."
Mereka ini dikatakan sukar berkata "tidak" dalam apa jua perkara sekalipun apatah lagi perkara itu memeng menjadi target utama kamu selama ini.Kamu yakin kamu berjaya mendapat apa sahaja yang kamu inginkan selama ini.Tapi ingat, usaha itu pun perlu ada, yakin saja tidak memadai

sumber: http://halaqah.net/v10/index.php?topic=131.0

Seks Ketika Haid : Hukum & Risiko Kesihatan

0 ulasan
Islam mengharamkan seks ketika waktu haid. Hukum ini dijelaskan oleh Allah melalui firmanNya :Mereka bertanya kepadamu tentang haid. Katakanlah, haid adalah kotoran. Justeru, hendaklah kamu tidak menyetubuhi wanita ketika haid sehinggalah mereka suci daripadanya. (Surah Al-Baqarah ayat 222)

Nabi bersabda;Sesiapa yang menyetubuhi wanita yang sedang haid ataupun menyetubuhi wanita di saluran duburnya ataupun mendatangi tukang tenung nasib dan mempercayainya, sesungguhnya dia telah kufur dengan apa yang diturunkan ke atas Muhammad;(Riwayat Ahmad dan Tarmizi)

Kenali Haid

Haid sebenarnya ialah selaput dalam rahim atau endometrium yang tertanggal dari dinding rahim selepas selesai putaran hidupnya dan menjalani proses hancur lebur dan keluar dari rahim melalui saluran serviks dan faraj. Ia bangkai yang membabitkan tisu dan sel mati dengan kandungan bakteria dan berbau seperti bangkai.

Risiko Kesihatan :

1) Kebiasaannya tiub fallopian dan ovari dilindungi daripada serangan bakteria oleh bahan asid yang terdapat di kawasan faraj atau vagina. Ketika haid, kawasan faraj menjadi alkali justeru memudahkan kuman untuk membiak dan mendatangkan penyakit terutamanya jika?berlaku persetubuhan ketika itu.

2) Jika jangkitan merebak ke rahim dan salur rahim, kemungkinan keradangan organ boleh berlaku sehingga menjejaskan alat sulit.

3) Ada juga kemungkinan jangkitan merebak terus dalam salur darah dan mengakibatkan kemasukan kuman dalam darah menerusi keadaan dikenali sebagai bacteriaemia yang boleh menjejaskan kesihatan wanita dan mengakibatkan maut!

4) Menjauhi hubungan seks ketika haid ataupun ketika mengalami pendarahan di bahagian faraj adalah penting untuk mengurangkan risiko dijangkiti kuman HIV bagi lelaki dan wanita.

5) Wanita yang mengadakan hubungan seks ketika haid meningkatkan risiko dijangkiti AIDS sebanyak enam kali ganda.

6) Persetubuhan pada waktu haid juga boleh mengakibatkan pendarahan yang teruk ke atas wanita.

7) Wanita yang hampir putus haid atau perimenopausal, yang kerap mengadakan hubungan seks ketika haid sering kali mengalami masalah pendarahan yang teruk daripada biasa.

Jika Mahu Juga

Hubungan seksual masih boleh dilakukan ketika wanita itu kedatangan haid tetapi tanpa seks, seperti sentuhan intim di bahagian atas pusat.

Seks Dalam Haid Juga Boleh Akibatkan Hamil

Jika hubungan seksual dilakukan ketika haid berkurangan, kemungkinan wanita itu boleh hamil. Justeru, pendapat mengatakan wanita tidak akan hamil jika bersetubuh ketika dalam haid adalah tidak betul.

Sumber:
— Dr. Danial bin Zainal Abidin (M.B.Ch.B., Universiti Alexandria)
– Elak Bersama Ketika Haid, Harian Metro, Dr Ismail Thamby
-http://halaqah.net/v10/index.php?topic=7131.msg78073#new

Zainab al-Ghazali : Ummul Mujahidah

0 ulasan

Zainab al-Ghazali bukanlah seperti wanita biasa. Seperti Aisha Abdul Rahman, beliau merupakan rakyat Mesir dan mempertahankan hak-hak wanita Islam berdasarkan apa yang diyakini beliau sebagai fahaman Islam yang betul. Beliau dilahirkan di Al-Bihira pada tahun 1917 di dalam keluarga yang terhormat, keturunan Umar al-Khattab dan al-Hasan bin Ali bin Abi Talib. Ayah beliau juga merupakan lulusan al-Azhar. Beliau lebih terkedepan sebagai pejuang dan aktivis Islam daripada seorang yang ulama’. Sewaktu mudanya, beliau aktif dalam pergerakan feminis, dan menyertai Kesatuan Wanita Mesir (Egyptian Feminist Union) yang diasaskan oleh Huda as-Syarawi pada tahun 1923. Beliau telah keluar daripada persatuan itu disebabkan tidak bersetuju dengan idea dan landasan perjuangan gerakan pembebasan wanita. Pada umur 18 tahun (1936), beliau mengasaskan Persatuan Wanita Islam untuk menguruskan hal-ehwal dan akitiviti-aktiviti wanita berlandaskan ajaran Islam dan tujuan ke arah Islam.

Ikhwan Muslimin yang diasaskan oleh Hasan al-Banna pada 1928 mempunyai perancangan untuk mengasaskan sayap wanita di dalam pertubuhannya. Hasan al-Banna telah meminta beliau untuk mengetuai bahagian wanita dalam Ikhwan Muslimin. Beliau dan persatuannya menolak tawaran ini tetapi menyatakan persetujuan untuk memberikan kerjasama. Setelah Ikhwan Muslimin dibubarkan pada tahun 1948, Zainab al-Ghazali telah berbaiah kepada Hasan al-Banna pada tahun 1949 untuk menyokongnya dan bersama memperjuangkan sebuah daulah Islam. Malangnya Hasan al-Banna telah gugur syahid tidak lama setelah itu. Kesedihan hati Zainab telah tercoret dalam bukunya yang masyhur, Hari-hari Dalam Hidupku. Beliau menyambung perjuangan dan mengotakan baiahnya kepada pemimpin Ikhwan Muslimin yang menggantikan Hasan al-Banna iaitu Hasan al-Hudhaibi. Beliau menyertai dan bersama dengan ahli Ikhwan Muslimin terutama apabila Ikhwan Muslimin diharamkan dan mereka terpaksa bergerak secara rahsia di bawah pemerintahan Jamal Abdul Naser sekitar tahun 1950-1960an.Dalam satu temuramah dirumahnya di Heliopolis, Mesir pada tahun 1981, Zainab al-Ghazali berkata:

“Islam telah menyediakan segala-galanya untuk lelaki dan perempuan. Islam memberikan wanita semuanya-kebebasan,hak ekonomi,hak politik,hak social, hak awam dan juga hak persendirian. Islam telah memberikan hak-hak wanita di dalam keluarga lebih daripada persatuan dan agama lain. Wanita boleh berkata tentang kebebasan wanita dalam masyarakat Kristian,Yahudi dan juga masyarakat pagan, tetapi dalam masyarakat Islam adalah satu kesilapan besar untuk berkata tentang kebebasan wanita. Wanita Muslim perlu mempelajari Islam supaya mereka tahu Islam telah memberikan mereka semua hak-hak mereka.”

Inilah intipati pemikiran Zainab al-Ghazali berkenaan dengan status wanita seperti yang selalu diluahkan dan disampaikan beliau dalam ceramah-ceramah beliau dan juga karya-karya beliau di dalam majalah al-Da’wa, dimana beliau merupakan editor sebuah ruangan untuk pembangunan rumah tangga Muslim yang sebenar. Perkara utama dalam perjuangan beliau adalah pentarbiyahan, iaitu untuk memberi kefahaman Islam di dalam pemikiran wanita, mendidik mereka tentang hak-hak dan tanggungjawab mereka dan mengubah masyarakat untuk membina sebuah daulah Islamiah yang berpandukan al-Quran dan Sunnah Rasulullah saw.

Zainab al-Ghazali meyakinin bahawa Islam membenarkan wanita untuk bergiat aktif dalam hal social, memegang jawatan, memasuki politik dan juga memberi pendapat. Beliau percaya Islam membenarkan wanita memiliki harta, menguruskan perniagaan dan apa sahaja yang mereka mahu dalam perkhidmatan masyarakat Islam. Beliau berpendapat tugas utama wanita Muslimah ialah menjadi ibu dan isteri. Oleh itu, tiada tanggungjawab lain yang boleh mengatasi tanggungjawab ini. Jika wanita itu mempunyai masa luang untuk menyertai aktiviti kemasyarakatan setelah tugasnya sebagai ibu dan isteri telah dipenuhi, maka dia boleh berbuat demikian kerana Islam tidak melarang perbuatan tersebut.

Zainab al-Ghazali sangat meyakini tanggungjawab agama dan social apabila berkahwin. Pada perkahwinan beliau yang pertama, suami beliau tidak bersetuju untuk membenarkan beliau bergiat aktif dalam perjuangan Islam. Dengan sebab itu, beliau telah meminta cerai daripada suaminya kerana pra-syarat yang diletakkan oleh beliau sebelum berkahwin adalah membenarkan beliau memperjuangkan Islam. Suami beliau yang kedua memahami semangat dan gagasan perjuangan beliau dan melibatkan diri dalam penulisan untuk menyokong beliau dan sama sekali tidak menghalang beliau dari perjuangan. Didalam buku ‘Hari-hari dalam Hidupku’ (Ayyam min Hayati) beliau mengisahkan bagaimana suami beliau walaupun sangat bimbang akan diri beliau tetapi terus menerus menyokong perjuangan suci beliau. Zainab al-Ghazali juga menekankan beliau tidak akan mengabaikan tanggungjawab kepada suami dan keluarga beliau walaupun beliau Amirah sayap wanita Ikhwan Muslimin. Tanggungjawab beliau yang berat itu menyebabkan beliau perlu bekerja pada waktu yang panjang di pejabat beliau dan aktiviti bersama Ikhwan Muslimin. Setelah kematian suaminya yang kedua, beliau masih di dalam penjara. Beliau merasakan tanggungjawabnya terhadap perkahwinan telah selesai dan beliau bebas untuk mengorbankan seluruh masanya untuk perjuangan Islam.

Sebagaimana pejuang-pejuang Islam yang lain, beliau juga kecewa dengan revolusi Mesir 1952 yang didokong mereka pada mulanya dan akhirnya pejuang Islam telah dikhianati oleh Jamal Abdul Naser. Zainab al-Ghazali menyatakan bahawa rejim Jamal Abdul Naser adalah musuh kepada Islam. Setelah beberapa tokoh Ikhwanul Muslimin ditangkap dan dihukum mati dan ramai dipenjara, beliau mendahului pergerakan untuk menolong isteri, janda dan keluarga pejuang yang telah dibunuh dan dipenjarakan. Walaupun dipenjara, beliau meningkatkan usaha tarbiyyah secara rahsia diketuai oleh pimpinan Ikhwan Muslimin. Dalam tahun 1962, beliau dapat berhubung dengan Sayyid Qutb melalui dua orang adik Sayyid Qutb dan menerima tulisan beliau berkenaan perjuangan Islam dan tafsir al-Quran dan hadith serta syariah Islam. Beliau juga menerima sebahagian dari buku yang dikarang oleh Sayyid Qutb dalam penjara yang kemudian diterbitkan dengan judul Ma’alim Fit-Tariq (Petunjuk Sepanjang Jalan).

.Tulisan dan petunjuk daripada Sayyid Qutb di dalam penjara dan juga ayat-ayat al-Quran akan dipelajari dalam satu kumpulan terdiri daripada lima hingga sepuluh pemuda yang berjumpa pada waktu malam di rumah Zainab ataupun tempat lain. Perbincangan, pandangan dan pendapat diutarakan di dalam pertemuan tersebut. Dengan persetujuan Sayyid Qutb dan pimpinan Ikhwan Muslimin, keputusan untuk menjalankan program tarbiyyah selama 13 tahun sepertimana zaman Rasulullah saw di era Mekah. Apabila tempoh ini berakhir, maka studi dan kajian akan dibuat adakah sekurangnya 75% daripada rakyat Mesir sudah yakin dengan keperluan adanya daulah Islam dan membangunkannya. Jika ianya terjadi maka gerak kerja menubuhkan daulah Islam akan dilakukan dan jika belum lagi mencapai tahap tersebut, program pentarbiyahan akan dilakukan semula selama 13 tahun lagi sehingga sehingga rakyat bersedia untuk membina daulah Islam, menerima pakai undang-undang syariah Islam dan menegakkan hukum Islam berpandukan al-Quran dan Sunnah Rasulullah saw.

Apabila kerajaan Mesir berasa curiga dengan perkumpulan rahsia dan matlamat mereka ini, Ikhwan Muslimin diserbu pada tahun 1965. Ikhwah dan akhawat pergerakan Ikhwan Muslimin semuanya ditangkap dan dipenjarakan. Zainab al-Ghazali adalah salah seorang daripada mereka. Jemaah wanita Ikhwan Muslimin dibubarkan. Beliau dibicarakan bersama sahabiah yang lainnya pada tahun 1966 dan dihukum penjara seumur hidup dengan kerja berat. Satu hukuman yang tidak masuk akal bagi seorang wanita. Namun pada tahun 1971 beliau telah dibebaskan apabila kematian Jamal Abdul Nasir dan Anwar Sadat mengambil alih tampuk pemerintahan. Setelah itu, beliau terus sahaja meneruskan perjuangan beliau tanpa mengenal penat lelah dalam mendaulatkan Islam dibumi Mesir.

Beliau merupakan wanita yang terkemuka setelah jatuhnya khilafah Islamiah di Mesir. Beliau tidak mempunyai anak dan segalanya hidupnya diserahkan kepada perjuangan Islam. Beliau juga menjadi sanjungan dan pendorong kepada perjuangan wanita di seluruh dunia. Beliau dihormati oleh kawan dan lawan, malah disegani oleh tokoh-tokoh ulama’ kerana perjuangannya yang luar biasa.

Zainab al-Ghazali kembali ke rahmatullah pada hari Rabu 3 Ogos 2005 di kala umur beliau 88 tahun. Ternyata umur yang panjang yang dianugerahkan Allah pada beliau telah digunakan tanpa sia-sia sedikitpun, semuanya dikorbankan demi menegakkan agama Allah yang mulia. Beliau terus menjadi idola dakwah kepada pejuang-pejuang Islam di seluruh dunia. Beliau juga menjadi bukti kukuh bahawa sebenarnya Islam mampu membina wanita yang berjuang untuk Islam. Sejarah hidup beliau persis hidup srikandi di teratak Rasulullah saw. Jadi tidaklah salah jika kita menggelarnya sebagai Ummul Mujahidah pada masa kini. Moga Allah mencucuri rahmat yang melimpah ruah kepada beliau dan menjadikan beliau di kalangan para siddiqin,amilin dan mujahidin.

http://dakwah.info/?p=5
http://halaqah.net/v10/index.php?topic=2188.0

Sehari Bersama Imam al-Ghazali

0 ulasan
Hari itu, aku berjumpa al-Ghazali. Janggutnya panjang, renungan matanya tajam, badannya kurus, pipinya cengkung, kelibatnya agung sekali. Orang yang khalis, matanya tajam penuh bercahaya dek menjaga daripada melihat perkara yang mungkar, alangkah, jauhnya jika dibandingkan dengan aku. Badannya yang kurus dan pipinya yang cengkung tanda seorang yang suka berpuasa dan mendambakan diri sepenuhnya kepada dunia keilmuan. Siapa tidak kenal beliau, tulisannya merata di dunia ini.

“Semua orang mengenali tuan. Tulisan tuan yang sudah lama,namun masih relevan danmasih ditatap sehingga sekarang. Kata-kata tuan sungguh berisi dan bermakna, apa rahsianya?” aku bertanya sekadar inginkan kepastian.

Beliau kulihat menundukkan kepala, beristighfar seketika, tanda merendah diri dan tawadahu’ seorang alim yang wara’. Alim itu tanda orang yang menguasai ilmu dalam kepala dan ingatannya. Faqih itu tanda orang hikmah yan memahami secara isi dalam, bukan sahaja kulit luar. Wara’ itu tanda orang yang menjauhi perkara syubhat apa lagi perkara haram. Zuhud itu tanda orang yang memalingkan keinginannya daripada keduniaan yang mencengkam. Tawadhu’ itu tanda orang yang sentiasa sedar dirinya hanya dari air mani yang hina, tidak lebih dari itu. Abid itu tanda orang yang selera dan ghairah beribadat serta sentiasa tenggelam dalam kerinduan bercinta dengan Tuhan Yang Maha Pengasih. Mukhlis itu tandaornag yang mengejar akhirat sehingga terlupa dunia. Semua itu ada pada a-Ghazali, yang membuatkan seluruh dunia jatuh segan dengan peribadi beliau.

“Aku mengenali Allah sebagai Tuhanku, lalu aku mengembara dalam mencari rahsia hidup yang sebenar, sehingga aku mengerti, bahawa dunia ini hanyalah fatamorgana,” balasnya sedikit sedangkan air matanya kelihatan mengalis membasahi pipinya.

Alangkah, apakah aku mengenali Allah? Persoalan itu kian membuatkan nafas aku termengah-mengah, aku terduduk. Apakah aku mengenali Allah sebagaimana al-Ghazali mengenali zat-Nya yang Maha Quddus? Apakah aku hanya mengenali Allah sebagai pemberi pahala dan dosa, bukannya Tuhan yang harus kucinta? Apakah aku hanya mengenali Allah sebagai Tuhan yang memiliki syurga dan neraka sedangkan aku terlupa Allah sebagai Tuhan yang harus kurindu sepanjang masa?

“Dan barangsiapa mengharapkan pertemuan yang baik dengan Tuhannya kelak, maka hendaklah ia beramal soleh dan jangan ia mensyirikkan-Nya dengan segala sesuatu” (Al-Kahfi)

“Apakah tanda orang yang tawadhu’ itu tuan?” aku bertanya lagi ingin mendapatkan kepastian.

“Wahai anak muda, tidakkah engkau memerhatikan kalam Ibn ‘Ataillah? Tanamlah kewujudan dirimu dalam bumi yang terpencil, maka sesungguhnya sesuatu yang tidak ditanam, maka tidak sempurna natijahnya”, al-Ghazali sekali membuatkan aku terkedu. Menanam kewujudan diri, agar tidak gila mencari kemasyhuran, tidak gila ingin mendapat harta dan pangkat, tidak gila namanya disebut-sebut. Ya,barangsiapa mengejar dunia, dunia akan mendatanginya sedangkan akhirat menjauhkan diri. Barangsiapa mengejar akhirat, maka akhirat dan dunia, kedua-duanya akan berlari mendapatkannya.

“Bagaimana pula dengan orang yang khauf?”. Al-Ghazali sekali lagi menundukkan kepala, lalu ia menangis teresak-esak. Tangisannya semakin lama semakin membingit, semakin banyak air mata yang tumpak dan bahunya terangkat-angkat menahan sebak. Aku panik dibuatnya, tetapi inilah realiti orang yang soleh, sentiasa takut dengan janji-janji azab dari Allah. Mereka mengerti Allah Maha Pengampun,tetapi mereka juga sangat memahami bahawa seksaan Tuhan amatlah perit tidak tertanggung.
“Anakku, Ibn Mas’ud menyebut, orang mukmin melihat dirinya yang berdosa seperti ia berada di bawah bukit, takut bukit itu akanmenimpa dirinya. Sedangkan orang munafiq melihat dosanya seperti lalat yang singgah di hidung”. Aku tergamam mendengarnya. Aku semakin takut, kerana aku sedar dosaku bertimbun banyaknya. Dosaku jika dibandingkan dengan al-Ghazali, ibarat lautan dengan setetes air. Neraka itu semakin menghampiriku, sedangkan bau syurga semakin menipis.

Al-Ghazali itu benar-benar orang yang berilmu dan bijaksana, alim serta soleh. Ia tidak perlu berbicara untuk mendidik orang,kerana cukuplah peribadinya mendidik dan mengasuh orang agar tunduk kepada ajaran agama. Nurul Ilmi,cahaya ilmu itu perlu kepada ‘Ainul Yaqin, iaitu keyakinan yang turut berpaksikan ‘Ainul Basirah. Apabila ‘Ainul Basirah diasah dari semasa ke semasa, takhalli daripada perbuatan yang menjauhkan diri daripada Allah, tahalli dengan amal mahmudah disusuli dengan tajalli, maka akan lahirlah Haqqul Yaqin ataupun ‘Ainul Haqqi.

Allah berkata kepada Daud, “Hai Daud, kenalilah Aku dan kenal pulalah dirimu”. Maka Daud bermunajat, kata baginda, “Wahai Tuhanku, aku kenal Engkau dengan sifat keesaan-Mu, kekuatan yang Maha Agung dan hidup yang kekal terus-menerus yang tidak ada batasnya, dan aku kenal diriku dengan kedhaifannya, kelemahannya dan tidak kekal”.

Seseorang bertanyakan Abu Bakar, “Dengan apa engkau mengenali Tuhanmu?”. Abu Bakar menjawab, “Aku mengenali Tuhanku dengan Tuhanku, dan jika bukan kerana Tuha, nescaya aku tidak mengenali Tuhanku”.

Yang hanya meletakkan Allah di hati namanya fana’. Allah berfirman di dalam Surah Al-Rahman, “Segala sesuatu akan binasa. Dan kekallah Tuhan yang memiliki ketinggian dan kemuliaan”. Rintih munajat turut mendendangkan, Hasbi Rabbi jallaLlah, ma fi qalbi ghairuLlah.

Yang membulatkan ingatan dan perasaan kepada Allah namanya Baqa’. Yang mabuk dalam cinta kepada Allah namanya Sakr. Apakah engkau tidak memerhatikan seseorang ang mabuk bercinta dengan kekasihnya, tidurnya tidak tenang, perilakunya gelisah, apabila mendengar sesuatu yang buruk menimpa kekasihnya, ia akan menjadi sangat resah?

Itu baru percintaan dengan makhluk,sedangkan al-Ghazali tenggelam dalam percintaan dengan Khaliq yang kaya dengan erti cinta. Ia sering dikejar rasa resah kerana teringatkan dosanya yang senipisdebu sedangkan kita tidak tergugah langsung dengan dosa kita yang membukit. Al-Ghazali sering diburu rasa rindu dengan syurga Allah sehingga membuatkkannya tidak tenang jika masanya tidak terisi dengan amal ibadat dan zikir yang berpanjangan.

Syair ada menyebut, dan aku dapat merasakan syair itu ada kaitan yang sangat erat dengan peribadi dan akhlak al-Ghazali,

“Aku tidak ingin pakai baju selain Engkau memakaikan kepadaku,
Aku tidak menerima dunia jika selain Engkau yang memberikannya”

Oleh Mohd Dzul Khairi Mohd Noor

sumber: http://halaqah.net/v10/index.php?topic=4553.0

Warisan Islam Dalam Buku Pelajaran Sekolah Inggeris

0 ulasan
Buku 1001 Inventions: Muslim Heritage in Our World diharapkan mampu merubah sejarah Barat yang menyebut masa kejayaan saintifik Islam sebagai

Buku 1001 Inventions: Muslim Heritage in Our World diharapkan mampu merubah sejarah Barat yang menyebut masa kejayaan saintifik Islam.

LONDON (SuaraMedia News) – Sebuah yayasan pendidikan telah mengumumkan rencana untuk mendistribusikan buku-buku gratis ke sekolah-sekolah di Inggris untuk menggarisbawahi warisan budaya dan penemuan saintifik peradaban Islam. 1001 Inventions adalah anak cabang dari Foundation for Science Technology and Civilisation (FSTC) – sebuah jaringan akademisi yang didedikasikan untuk mengupas mitos “Peradaban Abad Kegelapan”.

Bulan lalu, aktivis ateisme Richard Dawkins mengumumkan rencana untuk mendistribusikan DVD gratis ke sekolah-sekolah Inggris. Sementara FSTC tidak menganggap kampanye 1001 Inventions-nya sebagai tantangan langsung terhadap Dawkins, mereka berharap dapat mendorong adanya debat mengenai hubungan antara sains, keyakinan, dan budaya.

FSTC telah berkampanye agar kurikulum sekolah mengakui pencapaian saintifik peradaban Muslim selama lebih dari satu dekade. Sementara kampanye Dawkins didukung oleh Asosiasi Humanis Inggris, menempatkan sains dan agama sebagai kekuatan yang saling bertentangan, proyek 1001 Inventions mengingatkan kita bahwa selama 1000 tahun agama dan saintifik menjadi teman yang nyaman dan menuntun pada keterbukaan terhadap ide-ide baru dan perubahan sosial.

Buku yang menyertai proyek itu berjudul “1001 Inventions: Muslim Heritage in Our World” dan menggarisbawahi ribuan tahun pencapaian sosial, saintifik, dan teknis yang saat ini kurang mendapat pengakuan dalam buku-buku pelajaran sekolah. Proyek itu bercita-cita mengirimkan setidaknya 3000 kopi buku ke sekolah-sekolah pada bulan Oktober 2009, dan menggalang dukungan publik bagi kampanye melalui sponsorsip.

Profesor Salim Al Hassani, ketua editor buku tersebut, menjelaskan, “Periode antara abad ketujuh dan 17, yang telah dengan keliru dilabeli sebagai “Abad Kegelapan” pada faktanya adalah masa-masa perkembangan saintifik dan budaya yang luar biasa di China, India, dan dunia Arab. Ini merupakan periode sejarah yang memberikan kita penerbangan manusia pertama, kemajuan besar dalam bidang teknik, perkembangan robotika dan pembentukan matematika modern, kimia, serta fisika.”

“Sementara DVD Dawkins mengajarkan pada generasi muda tentang ‘metode saintifik eksperimental’, DVD itu gagal menjelaskan bahwa metode tersebut dimulai oleh fisikawan relijius, Ibn Al Haytham, yang tidak melihat adanya pertentangan antara menjadi seorang Muslim dan ilmuwan. Kampanye kami adalah untuk menceritakan kisah asal-usul budaya sains kita (Muslim) di masa kini. Sebuah kisah yang seringkali dihilangkan dari buku-buku pelajaran kita.”

Kampanye 1001 Inventions diluncurkan oleh FSTC yang berbasis di Inggris dan didukung oleh akademisi dari seluruh penjuru dunia. Proyek ini telah menarik dukungan dari pendidik, ilmuwan, dan politikus terkemuka.

Hari ini FSTC terdiri dari sekitar 60 ilmuwan. Sekitar 15 orang bekerja penuh waktu, sekitar 15 paruh waktu dan sisanya adalah sukarelawan. Orang-orang ini bekerja pada manuskrip asli dari ilmuwan Muslim atau ilmuwan yang hidup dalam lingkungan budaya Muslim, merombak penemuan mereka secara digital, dan jika dimungkinkan, membuat ukuran model nyata dari mereka.

Setelah 14 tahun bekerja sama dengan sekitar 15 orang yang bekerja sepanjang jam, FSTC yang telah mengumpulkan jumlah informasi ilmiah yang cukup mengesankan tentang inovasi yang diperkenalkan oleh peradaban Islam. Meski demikian, al-Hassani percaya bahwa mereka hanya mendapatkan sedikit. "Ketika kami meminta para ahli manuskrip, mereka mengatakan bahwa ada minimal 5 juta manuskrip di arsip dunia. Hanya 50.000 dari mereka telah dikerjakan sampai sekarang. Dengan cara ini kami dapat menemukan nama baru, bahkan ilmu baru, "katanya kepada Sunday Zaman. (rin/iie/sm) Dikutip oleh www.suaramedia.com

10 Muwasafat Tarbiyah

0 ulasan

Merdeka : Apa Komentar Presiden PAS?

0 ulasan

PAS akan meneruskan perjuangan memerdekakan rakyat di negara ini yang dianggap "masih belum selesai" khususnya dalam berdakwah memperbetul akidah mereka.

Manusia khususnya penganut agama Islam di negara ini belum merdeka jika masih tunduk dan mengabdikan diri kepada makhluk bukannya kepada Allah SWT.

Kefahaman ini penting supaya maksud sebenar merdeka tidak di salah erti sebagai pembebasan dari kuasa penjajahan barat semata mata.

Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dalam perutusannya sempenan Kemerdekaan berkata, erti merdeka pada Islam adalah kejayaan membebaskan aqidah (pegangan) dari mengabdikan diri kepada makhluk kepada pengabdian diri kepada Allah SWT.

Menurutnya, perjuangan itulah yang dipikul oleh Nabi Muhammad SAW sepanjang hayat baginda. Dan sesiapa yang berjaya membebaskan diri mereka dari perkara tersebut, dialah yang sebenarnya merdeka.

"Kita menentang penjajah asing bukan kerana nama asingnya. Tetapi kerana mereka membawa satu fahaman yang mengabdikan diri kepada makhluk dan bukan mengabdikan diri kepada Allah SWT. Kita halau mereka bukan kerana nama dia asing tetapi kerana mereka membawa suatu ajaran sesat yang menyeleweng dari petunjuk Allah SWT."

"Pembebasan Mekah bukan kerana dijajah oleh penjajah asing Rom dan Parsi. Tetapi dijajah oleh Jahiliah Arab dari kalangan kaum keluarga Nabi SAW sendiri, sehingga Mekah dibebaskan dan itulah kemerdekaan sebenar." ujarnya ketika menyampaikan perutusan khas sempenan hari kemerdekaan negara ke 52 malam tadi.

Dalam keadaan negara sekarang ujarnya, warisan jahiliah dilihat terus menyubur dalam diri masyarakat dalam negara ini. Tidak kira dalam aspek pentadbiran, kehidupan sosial harian, ekonomi mahupun politik, budaya jahiliah katanya seolah olah tidak ditelan zaman cuma bezanya ia dipraktik secara moden.

Sehubungan itu, perjuangan kemerdekann katanya belum lagi selesai. Parti Islam Se-Malayisa (PAS) tambahnya tidak akan berhenti menyambung perjuangan memerdekakan masyarakat seperti yang telah ditunjukkan oleh baginda Rasulullah SAW.

"Walaupun negara kita dikatakan telah mencapai kemerdekaan sejak 52 tahun dahulu, tetapi warisan penjajah masih lagi wujud, bertapak dan berakar umbi di dalam masyarakat kita. Oleh kerana itu, kita menganggap isu perjuangan kemerdekaan belum lagi selesai."

"PAS akan terus berjuang untuk membawa kemerdekaan yang sebenarnya. Iaitu membebaskan diri manusia dari mengabdikan diri sesama manusia, sama ada berbentuk ideologi, teori dan sebagainya ataupun kepimpinan yang berlagak mengadakan peraturan sendiri dalam perkara yang tidak diizinkan oleh Allah SWT." tegasnya.

Teks ucapan penuh

PERUTUSAN KHAS PRESIDEN PAS SEMPENA HARI KEMERDEKAAN KE-52

Bersempena dengan Sambutan Ulang Tahun Ke-52 Kemerdekaan Negara, bagi pihak Parti Islam Se-Malaysia (PAS) suka saya mengulangi bahawa pemimpin-pemimpin ulung PAS adalah golongan yang pertama melibatkan diri dengan perjuangan kemerdekaan negara ini.

Mereka menjadi mangsa kezaliman di zaman penjajah. Ketika itu, banyak di kalangan pemimpin negara kita (Umno) bersekongkol dengan penjajah menjadi pegawai-pegawai mereka.

Namun kita tidak menyerah kalah. Kita adalah yang pertama memperjuangkan kemerdekaan (yang) merupakan mata rantai perjuangan sejak kedatangan Islam yang membawa kemerdekaan sebenar.

Kemerdekaan yang dibawa oleh Nabi Muhamad SAW ialah pembebasan manusia daripada mengabdikan diri kepada makhluk kepada hanya mengabdikan diri kepada Allah SWT. Itulah makna kemerdekaan yang sebenar.

Oleh kerana itu, Nabi kita Muhamad SAW dalam perjuangannya yang pertama menentang jahiliah Arab. Bukan jahiliah bangsa lain sehingga berjihrah ke Madinah mendirikan Negara Islam.

Sebuah Negara yang berlandaskan kepada pengabdian diri kepada Allah Ta'ala yang membawa keadilan mutlak kepada seluruh manusia.

Bukan sahaja kepada penganut Islam bahkan, juga kepada penganut-penganut agama lain yang bernaung di bawah pemerintahan Islam. Selepas itu, Nabi kita Muhamad SAW datang ke Mekah untuk membebaskan Mekah daripada kuasa jahiliah.

Pembebasan Mekah bukan kerana dijajah oleh penjajah asing Rom dan Parsi. Tetapi dijajah oleh jahiliah Arab dari kalangan kaum keluarga Nabi SAW. Sehingga Mekah dibebaskan dan itulah kemerdekaan sebenar.

Dan 'obor' kemerdekaan inilah yang dibawa oleh Rubi'e bin Amer kepada Rostum iaitu panglima tentera Parsi dengan kenyataan Rub'ie yang terkenal.

Kata Rubi'e, "Kami mengajak sesiapa yang mahu kepada satu gagasan dasar dan konsep daripada mengabdikan diri kepada manusia kepada mengabdikan diri kepada Allah. Daripada kezaliman ajaran pelbagai-bagai agama, teori dan pendekatan ciptaan manusia kepada mengabdikan diri kepada Allah SWT. Daripada dunia yang sempit kepada wawasan dunia sehingga hari akhirat".

Itulah kemerdekaan yang dibawa oleh Nabi Muhamad SAW. Kemerdekaan inilah yang didokong oleh perjuangan Islam termasuk Parti Islam Se-Malaysia (PAS).

Kita menentang penjajah asing bukan kerana nama asingnya. Tetapi kerana mereka membawa satu fahaman yang mengabdikan diri kepada makhluk dan bukan mengabdikan diri kepada Allah SWT. Kita halau mereka bukan kerana nama dia asing tetapi kerana mereka membawa suatu ajaran sesat yang menyeleweng dari petunjuk Allah SWT.

Walau pun, negara kita telah dikatakan mencapai kemerdekaan sejak 52 tahun tetapi warisan penjajah masih lagi wujud. Bertapak dan berakal umbi di dalam masyarakat kita.

Oleh kerana itu, kita menganggap isu perjuangan kemerdekaan belum lagi selesai.

PAS akan terus berjuang untuk membawa kemerdekaan yang sebenarnya. Iaitu membebaskan diri manusia dari mengabdikan diri sesama manusia, sama ada berbentuk ideologi, teori dan sebagainya atau pun kepimpinan yang berlagak mengadakan peraturan sendiri dalam perkara yang tidak diizinkan oleh Allah SWT.

Untuk mengajak mereka membebaskan diri daripada itu semua kepada Islam yang membawa kepada kemerdekaan yang sebenar dan itulah dasar serta konsep kemerdekaan yang kita bawa selama ini.

Sekian, Wassalam_

sumber: http://misabah.blogspot.com/2009/08/kemerdekaan-belum-selesai-sepenuhnya.html

Ahad, 30 Ogos 2009

KCB: Transformasi Dunia Perfileman

0 ulasan


FILEM Ketika Cinta Bertasbih (KCB) yang diadaptasi daripada novel karya Habiburrahman Syirazi dengan tajuk yang sama menjadi tumpuan sebelum filem ini ditayangkan 11 Jun lalu.

Habiburrahman sebelum ini terkenal dengan filem adapatasi novelnya, Ayat-Ayat Cinta. Bagaimanapun, filem kedua daripada novelnya ini mendapat tumpuan lebih meluas kerana uji bakat untuk memilih pelakon filem ini dilakukan tiga bulan setengah melalui siri realiti televisyen yang berlangsung di sembilan bandar raya Indonesia.

Final uji bakat itu disiar secara langsung pada 14 September tahun lalu dan setiap peserta diwajibkan mampu mengaji al-Quran dengan baik dan mempraktikkan ajaran Islam dalam kehidupan harian.

Promosi filem diarah Chairul Umam ini turut menyebabkan penonton teruja kerana ia diuar-uar sebagai sebuah filem mega dan yang pertama dihasilkan sepenuhnya di Mesir.

Dengan bajet RM14 juta, KCB adalah filem termahal pernah dihasilkan Indonesia. Ia ditayangkan di 148 pawagam seluruh negara, memecahkan rekod filem arahan Riri Riza, Laskar Pelangi yang ditayangkan di 115 pawagam pada 2008.

Filem lanjutan, KCB 2 kini dijadual ditayangkan pada 17 September, beberapa hari sebelum sambutan Hari Raya Aidilfitri yang dijangka disambut pada 20 September.

KCB mengisahkan masalah mencari cinta sejati dengan cara Islam. Dalam filem ini, sentuhan fizikal antara lelaki dan perempuan dilarang sama sekali. Watak utama, Khairul Azzam dilakonkan M Cholidi Asadil Alam, seorang pelajar Universiti al-Azhar di Kaherah.

Khairul berasal daripada sebuah keluarga sederhana terpaksa bekerja untuk menyara ibu dan adik-adik perempuannya di Yogyakarta. Beliau juga adalah seorang aktivis dan mengamalkan Islam dalam hidupnya dan kegigihannya itu memikat Eliana yang dilakonkan Alice Sofie Norin, anak duta Indonesia.

Khairul bagaimanapun menolak cinta Eliana dan memilih Anna Althafunnisa yang belum pernah dikenalinya. Watak Anna dilakonkan oleh Oki Setiana Dewi. Anna akhirnya bersetuju mengahwini Khairul tapi dengan syarat beliau berjanji tidak akan berpoligami dan menguatkan hujahnya dengan hadis Rasulullah.

Pelakon lain yang turut membintangi filem ini adalah Meyda Sefira dan Andi Arsyil Rahman Putra.

Filem ini bagaimanapun turut menimbulkan persoalan mengenai kaitan antara nilai ajaran Islam dan industri perfileman, Seperti filem lain sebelum ini, Ayat-Ayat Cinta, Kun Fayakun, Mengaku Rasul dan Syahadat Cinta, KCB dihasilkan hasil gabungan antara idealisme dan nilai komersil.

Akibatnya, sesetengah pengkritik menganggap tindakan itu menyebabkan terhasilnya filem yang tidak bermutu tinggi. Namun ada juga pengkritik, seperti ahli sejarah filem, Salim Said yang menganggapnya sebagai ilustrasi generasi lama yang cuba mengumpul keuntungan dengan menghasilkan filem bermutu yang memberi manafaat kepada masyarakat.

Rumusan pengarah filem, Deddy Mizwar mungkin memberi jalan tengah untuk semua. Baginya, tidak semestinya suami dan isteri dalam filem berpelukan untuk tontonan umum. Dalam siri televisyen popular arahannya, Para Pencari Tuhan, seorang pelakon lelaki membuktikan cintanya dengan bersedia menyucikan diri dengan air mata isterinya untuk andai Islam membenarkannya.

"Pengarah boleh mengetengahkan cara yang lebih artistik dan tidak menyalahi hukum Islam," katanya.

Parti pemerintah Jepun tumbang

0 ulasan
TOKYO: Parti Demokratik Jepun (DPJ) mencatat sejarah apabila mencatat kemenangan besar dalam pilihan raya umum semalam, menyingkirkan parti Demokratik Jepun (LDP) yang sudah memerintah selama hampir 54 tahun.


DPJ dijangka memenangi lebih 300 kerusi daripada 480 kerusi dewan rendah Parlimen yang dipertandingkan, menurut tinjauan undi oleh semua stesen televisyen utama negara itu.

Kekalahan LDP itu membuka laluan bagi Ketua DPJ, Yukio Hatoyama untuk menggantikan Taro Aso sebagai Perdana Menteri dan membentuk Kabinet baru dalam beberapa minggu lagi.

Kekalahan yang dijangka itu mencerminkan kehampaan pengundi terhadap keadaan ekonomi terburuk sejak Perang Dunia Kedua dan kehilangan keyakinan terhadap LDP untuk menangani masalah berkenaan.

DPJ yang mencanangkan dasar populis, menjanjikan bantuan untuk petani dan keluarga yang mempunyai anak, selain menjanjikan gaji minimum yang lebih tinggi.

Parti itu juga berjanji akan mengamalkan dasar yang lebih bebas dari Amerika Syarikat dan memupuk hubungan yang lebih rapat dengan negara Asia.

Syarikat penyiaran kebangsaan, NHK mengunjurkan DPJ bakal memenangi 300 kerusi, manakala LDP kira-kira 100 kerusi. Keputusan rasmi dijangka diumumkan hari ini.

TV Asahi pula berkata DPJ akan memenangi 315 kerusi.

Setiausaha agung LDP, Hiroyuki Hosoda berkata beliau dan dua lagi pegawai kanan parti akan mengemukakan surat peletakan jawatan kepada Aso yang memegang jawatan presiden parti itu. Aso pula berkata beliau akan melepaskan jawatan sebagai presiden LDP.

Menjelang penutupan pengundian jam 8 malam waktu tempatan semalam, pegawai pilihan raya berkata jumlah keluar mengundi adalah tinggi, mencerminkan minat awam yang mendalam dalam menentukan keputusan pilihan raya itu.

DPJ hanya memerlukan majoriti 241 kerusi dalam dewan rendah untuk menubuhkan kerajaan, tetapi Hatoyama berkata beliau akan menubuhkan kerajaan campuran dengan parti kecil.

Kebanyakan pengundi berkata walaupun DPJ belum pernah diuji sebagai parti pemerintah, negara itu perlu perubahan.

"Kami tidak tahu sama ada DPJ boleh membawa perubahan tetapi kami mahu memberi peluang kepada mereka," kata Junko Shinoda, 59, seorang kakitangan kerajaan.

LDP memerintah Jepun sejak penubuhannya pada 1955, kecuali tempoh 10 bulan pada 1993-94. - AP


sumber: http://www.bharian.com.my/Monday/BeritaUtama/20090831002316/Article/index_html

Perutusan Kemerdekaan oleh Dato Seri Nizar

0 ulasan

Tips Kenali Sifat Rakan Anda

0 ulasan

Pergerakan dan kedudukan tangan seseorang sewaktu berkomunikasi boleh menggambarkan peribadi individu tersebut. Panduan yang diberikan di sini bukanlah satu kaedah yang tetap dan boleh diyakini seratus peratus, tetapi boleh digunakan sebagai tambahan kepada kemahiran intuisi (gerak hati) kita sendiri.

Memicit atau memegang hidung

Tidak mudah tertipu dan sangat berwaspada dalam apa juga tindakan yang dilakukan.
Seorang yang pemalu dan sukar untuk berkongsi rahsia besar dgn org lain kecuali org yang benar-benar dipercayai.

Meletak tangan pada bahu kawan
Suka ikut kepala sendiri
Pentingkan diri sendiri
Teman yang sangat mengambil berat dan prihatin terhadap masalah yang dihadapi oleh teman-teman rapat

Bermain dgn tangannya
Mempunyai tahap humor yang tinggi
Pandai berjenaka
Bersikap terbuka dan dapat menerima kritikan atau pandangan org lain tanpa ambil hati
Jenis open minded

Mematahkan jari jemarinya
Seorang yang gugup dan kurang yakin untuk berbicara dengan org lain
Baik hati dan sedia membantu sesiapa saja

Menggigit kuku

Gugup dan gementar bila berbicara
Agak tertutup dalam membicarakan rahsia hati

Memintal hujung rambut

Suka berkhayal
Sukar diperdayakan
Keras kepala

Menongkat dagu
Pendengar yang setia dan rahsia akan selamat ditangannya
Suka mendengar masalah teman2
Setia dlm persahabatan

Suka letakkan tangan atas meja
Happy go lucky dan pandai menyesuaikan diri
Peramah
Suka bergantung pada orang lain

Menggosok 2 telapak tangan
Ramah dan berfikiran matang
Suka berterus terang dan tidak suka cakap berbelit-belit
Mudah memahami perasaan orang lain dan suka membantu

Memutar cincin

Sangat menepati janji
Berhati-hati dalam tutur kata
Gemar hidup yang teratur


sumber: http://halaqah.net/v10/index.php?topic=1044.0

Petua Orang Tua: 8 Tips Masakan

0 ulasan
1. KESEGARAN SAYUR
Sayuran kalau disimpan didalam peti ais beberapa hari, kesegarannya akan hilang. Untuk mengembalikan kesegarannya, rendam sayur tadi didalam air yang dicampur cuka selama beberapa minit. Selain mengembalikan kesegaran, cuka juga akan menghilangkan kotoran pada sayur. InsyaAllah

2. MEMBERSIH KERANG
Mencuci kerang memang susah. Untuk itu, masukkan hampas kelapa bersama kerang didalam besen dan gaul bersama sedikit air. Setelah beberapa ketika, kerang akan bersih memutih. InsyaAllah

3. CUCUR KODOK
Kalau anda inginkan cucur kodok anda lembut setelah dimasak, bancuhlah dengan air suam. Kemudian goreng seperti biasa. Cucur pasti lembut walaupun setelah sejuk. InsyaAllah

4. PERIA
Peria memang pahit. Untuk menghilangkan pahitnya, potong peria dan rendam didalam air berisi garam halus. Setelah lebih kurang 25 minit, sejat dan masaklah peria tadi mengikut resepi anda. InsyaAllah

5. MENGGORENG IKAN
Ketika menggoreng ikan, perap ikan bersama asam gelugur. Kemudian goreng asam gelugur hingga hitam diikuti ikan. Hasilnya, ikan tidak melekat lagi. InsyaAllah

6. MENGGORENG TAHU
Tauhu akan melekat jika digoreng. Taburkan garam halus pada permukaan atas dan bawah tauhu sebelum digoreng. Hasilnya, tauhu tidak melekat lagi. InsyaAllah

7. AYAM TIDAK HANYIR LAGI
Mereka yang gemar makan ayam, pasti tahu cara menghilangkan hanyir. Ayam dipotong dan dibersihkan, diperap beberapa minit dengan garam, asam jawa dan sedikit tepung gandum. Kemudian cuci bersih. Bubuh garam dan kunyit seperti biasa atau ramuan mengikit selera. Hasilnya ayam bertambah garing dan lazat. InsyaAllah

8. NASI HANGIT
Kalau nasi yang kita tanak tu hangit.. jangan buang… membazir.. cuba amalkan antara 3 petua nie…

-Pertama: -basuh cili kering dalam dua tiga tangkai… jangan dipotong.. -masukkan terus ke dalam nasi tersebut… biarkan seketika, -InsyaAllah nasi tak berbau.. (P/S: Jangan takut… tak rasa pedas nyer nasi tu.. sebab tak dipotong)

-Kedua: -kalau bau hangitnya tidak terlalu kuat, letakkan garam di atas tudung periuk dan InsyaAllah, takder bau hangit tu…

-Ketiga: -kalau kat rumah tu ada daun pisang, letakkannya menutupi permukaan atas nasi… biarkan sejenak…. InsyaAllah

sumber: http://halaqah.net/v10/index.php?topic=7021

Pemahaman hudud: Apa Komen Pengerusi SIGMA?!!

0 ulasan

fasihahKuala Lumpur 30 Ogos 07:45a.m | Perbincang dan perdebatan berkenaan dengan isu hukuman sebatan yang dijatuhkan kepada bekas model Kartika Sari Dewi Shukarno masih lagi terus diperkatakan terutamanya bagi parti politik dan pelbagai Organisasi Bukan Kerajaan (NGO) di Malaysia.

Lebih lagi, disamping media domestik, media antarabangsa juga dilihat berminat dengan isu persis antara kecelaruan sistem, sentimen keagamaan dan hak asasi manusia berkenaan.

Pengerusi Srikandi Gerakan Muslimat Muda (SIGMA), Fasihah Mohd Pauzi memberi respon menarik selepas badan NGO Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) melalui presidennya, Idris Yusoof semalam menyatakan kepada media berkenaan situasi mahkamah Syariah di Malaysia yang dilihat kelam-kabut dan lemah.

Beliau yang baru sahaja memegang jawatan berkenaan beberapa minggu lepas dengan yakin hari ini mengajak pihak berwajib untuk meniru gaya ‘dakwah’ filem pendek ‘Halal’ terbitan 15 Malaysia.

“(Sekarang) parti politik, badan kerajaan dan beberapa NGO bertekak tentang persoalan siapa yang salah, kenapa tak dibuat hudud, ada yang kata ianya zalim kerana tak menepati jumlah sebatan hukum hudud yang betul, malah ada yang menyokong disebat kerana kerelaan pesalah. Tapi, sekarang ini saya mengajak semua pilih cara yang lebih kreatif seperti ‘Halal’ untuk tujuan educate masyarakat,”ujar beliau.

15malaysiaUjar beliau lagi, filem pendek arahan Liew Seng Tat yang menampilkan pelakon dan penyanyi terkenal, Adibah Noor tersebut juga dilihat “mampu menyampaikan mesej dakwah” kepada penganut agama lain disamping kepada golongan “kurang faham Islam dengan jelas”.

“Sudah tiba masanya kita buat filem pendek tentang hudud Islam yang betul, biar semua orang faham, tak kiralah dia India, Buddha, Islam Liberal ataupun NGO feminis yang mana-mana pun,” respon beliau petang tadi.

Jalan cerita filem pendek tersebut dimulakan dengan persoalan ‘mengapa Muslim tidak makan ayam sembelihan non-Muslim?’ memaparkan secara asas syarat-syarat penyembelihan cara Islam dengan bersahaja, provokatif dan humor.

“Saya mengajak parti politik, NGO Islam, mahkamah Syariah atau mungkin juga Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) yang lebih berautoriti buat satu filem dengan objektif sampaikan mesej gambaran sebenar sebatan hudud cara Islam, yang tak cedera, tak zalim, penyebat tak mengangkat tangan tinggi dan sebagainya, sesuai dengan orang awan yang biasa pemahaman Islamnya,”tambahnya lagi.

halalDalam pada itu, beliau yang juga merangkap sebagai Timbalan Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Uni. Malaya (PMIUM) menyatakan bahawa negara hanya mempunyai satu contoh sahaja filem atau gambaran mudah berkenaan hukuman hudud berzina iaitu dalam filem Semerah Padi arahan P. Ramlee tahun 1956, namun disifatkan sebagai “bukan gambaran sebenar” bagi hukuman Islam kerana filem tersebut memaparkan hukuman sebatan mendera dan sula yang tidak ada dalam Islam.

“Orang mudah dapatkan gambaran (tentang) Islam dengan filem, kalau dah filem tak betul (gambaran sebenar), orang akan salah faham, sekarang kita (filem) buat yang betul,” tegas beliau.

15 Malaysia dengan tema ‘voices of new Malaysia’ ialah kumpulan filem-filem pendek hasil sentuhan pelbagai pengarah terkenal lain termasuk Allahyarhamah Yasmin Ahmad, Ho Yuhang dan ramai lagi disamping menampilkan tokoh-tokoh Negara seperti Nik Aziz Nik Mat dan Khairi Jamaluddin.

Antara filem pendek lain dalam 15 Malaysia ialah Potong Saga, Chocolate, Pokok dan Rumah.

Ditanya tentang tugas baru beliau dalam gerakan mahasiswi berkenaan, anak kelahiran Kelantan itu hanya menjawab “biasa sahaja, tunggulah program SIGMA yang pertama nanti”.-mahasiswakini

Hinanya Islam di Mata Kuffar Angkara Penganutnya ....

0 ulasan

Muslim Dallas Rayakan Ramadhan Bersama Gereja

0 ulasan
Masjid Dallas, dimana rencananya buka bersama gereja setempat akan diselenggarakan. (SuaraMedia News)

Masjid Dallas, dimana rencananya buka bersama gereja setempat akan diselenggarakan. (SuaraMedia News)

DALLAS, AS (SuaraMedia News) – Anggota jamaah Dallas Islamic Center berencana mengadakan buka puasa bersama hari ini dengan menu tradisional di ruang pertemuan mereka.

Masjid yang sebagian besar jamaahnya adalah orang Turki ini berbasis di Richardson, dan merupakan bagian dari sebuah jaringan internasional informal Masjid-Masjid, sekolah dan yayasan layanan sosial yang menjunjung tinggi kerjasama antar agama. Masjid tersebut telah menjadwalkan setidaknya tiga kali buka puasa bersama di gereja-gereja setempat selama bulan suci Ramadhan, yang dimulai sejak minggu lalu.

“Ketika kami mengetuk pintu komunitas di sini, mereka membuka pintunya untuk kami,” ujar imam Nihat Yesil, yang pindah ke Texas Utara untuk memimpin Masjid baru itu delapan bulan lalu.

Sekitar 100 anggota gereja Presbysterian dijadwalkan akan makan bersama sekitar 50 anggota jamaah Masjid, dengan menu katering masakan Turki.

Bagi Muslim, bukanlah hal yang aneh untuk mengundang non-Muslim ke Masjid atau rumah mereka untuk berbuka puasa bersama.

Pastor Joe Clifford adalah pastor senior di gereja Presbyzterian Dallas. Ia bertemu dengan sang imam ketika Yesil menndatangi gerejanya dan menyampaikan secara langsung undangan untuk menghadiri sebuah kegiatan antar agama.

Clifford datang ke beberapa acara di Institut untuk Dialog Antar Agama, sebuah organisasi yang berasosiasi dengan Masjid tersebut. Jadi, ketika Yesil mengutarakan kemungkinan melakukan buka puasa bersama, Clifford tidak perlu dibujuk lagi.

Kongregasinya, di sisi lain, memiliki sejumlah pertanyaan.

Clifford berharap mampu memberikan pertemanan spiritual, mempromosikan keadilan sosial, dan mendirikan kerajaan Tuhan di dunia,” tulisnya. “Dan saya berharap hubungan dengan Tuhan menjadi tumbuh.”

Masjid Richardson mengikuti sebuah tradisi Turki yang terinspirasi Imam Fethullah Gullen. Ia mengajarkan bahwa agama Islam merupakan agama yang sesuai dengan ilmu sains modern, ekonomi, dan integrasi ke dalam masyarakat dimanapun. Para pengikutnya memimpin Masjid-Masjid dan menjalankan sekolah, televisi, serta koran. Di AS, sebuah organisasi bernama Raindrop Turkish House, mempromosikan pesan tersebut.

Tahun lalu, Raindrop cabang Dallas membeli bekas YMCA di Richardson. Organisasi ini memberikan layanan Islami terhadap sejumlah imigran baru dari Turki maupun negara lain. Mereka membantu mengarahkan para pendatang baru mengenai cara hidup di Amerika dan Texas Utara. Institut Dialog Antar Agama dan Masjid Dallas Islamic Center memiliki ruang kantor dan pertemuan di gedung yang sama.

Ernie Deadwyler, seorang anggota gereja Methodist, telah menghadiri beberapa acara yang diselenggarakan oleh kelompok antar agama ini dan mengundang sang imam untuk bergabung dalam pertemuan yang membahas tentang Islam. Ketika Yesil mengusulkan acara buka puasa bersama itu, Deadwyler mengatakan bahwa itu terdengar seperti sebuah ide yang brilian.

“Acara itu merupakan sebuah cara untuk membantu kongregasi menjalin hubungan dengan Muslim – Kristen sebagai individual, bukan stereotype,” ujarnya. (rin/dn) Dikutip oleh www.suaramedia.com

Ulama Yerusalem Disingkirkan Dari Pameran PD (II)

0 ulasan
Foto Amin al-Husseini dan Adof Hitler, seringkali dikaitkan dengan perisitwa Holocaust oleh Israel untuk memperoleh keuntungan. (SuaraMedia News)

Foto Amin al-Husseini dan Adof Hitler, seringkali dikaitkan dengan perisitwa Holocaust oleh Israel untuk memperoleh keuntungan. (SuaraMedia News)

BERLIN (SuaraMedia News) – Keputusan Pusat Multibudaya (Werkstatt derKulturen) untuk mengalihkan panel-panel pendidikan Ulama Besar Yerusalem, Haj Muhammad Amin Al Husseini, yang pernah dituding menjadi teman dekat Adolf Hitler, dalam sebuah pameran, memicu kemarahan walikota distrik, kurator pameran, dan komunitas Yahudi Berlin pada hari Kamis.

Sang kurator, Karl Rossler, mengatakan bahwa penyensoran yang dilakukan oleh direktur Werkstatt, Philippa Ebene, itu adalah sebuah “skandal” dalam sejarah.

“Nama Al Husseini, seorang fungsionaris SS, harus disebutkan berpartisipasi dalam Holocaust,” ujar Rossler.

Pameran berjudul “Dunia Ketiga dalam Perang Dunia Kedua” itu nampaknya oleh komunitas Yahudi memang dimanfaatkan betul untuk membenarkan image kolaborasi sang ulama dengan Hitler dalam peristiwa Holocaust.

Al Husseini memberikan ceramah kepada para imam dari divisi SS Bosnia tahun 1944, dan merupakan salah satu tokoh yang sangat anti akan pembangunan negara Yahudi serta perebutan Yerusalem.

Ebene mambantah adanya “kesepakatan” yang dicapai dengan komunitas Muslim Jerman untuk menutup pameran itu. Ia menyebut penyelidikan media terhadap kesepakatan itu bersifat “Eurosentris”.

Ia mengatakan pada The Post bahwa pameran tersebut ditujukan sebagai sebuah “penghormatan kepada para tentara dari negara-negara Afrika” yang berjuang melawan Nazi.

Ketika ditanya apa penentangannya terhadap pengikutsertaan panel sang ulama, ia bertanya, ”Apakah ada acara penghormatan di Israel untuk menghormati para tentara Afrika?”

Rossler diinformasikan pada Jumat lalu bahwa Ebene berniat mengeluarkan panel-panel yang berkaitan dengan sang ulama, namun ia menolak permintaannya untuk memindahkan mereka.

Sementara itu, versi yang tidak disensor dari pameran ini telah dipindahkan ke galeri UferHallen.

Maya Zehden, juru bicara komunitas Yahudi yang beranggotakan 12.000 orang, mengatakan pada The Post bahwa penolakan Ebene terhadap pameran itu memperlihatkan “intoleransi,” dan seorang direktur yang “tidak dapat bersikap demokratis”.

Zehden bahkan mendesak pemerintah Berlin mempertimbangkan untuk mengganti Ebene sebagai direktur. Zehden juga mengkritik tajam Gunter Piening, komisaris integrasi dan migrasi Berlin, karena membela keputusan Ebene untuk menyensor pameran tersebut.

Piening mengatakan pada harian Tagesspiegel bahwa, “Dalam sebuah komunitas seperti Neukolln, kami membutuhkan presentasi yang berbeda mengenai keterlibatan dunia Arab dalam Perang Dunia II.”

Zehden menyebut pernyataannya “sebuah upaya penenteraman” untuk mengabaikan fakta bahwa “tidak ada perlawanan resmi dari dunia Arab terhadap pembantaian kaum Yahudi.”

Ia menuduh Piening memperlihatkan toleransi yang salah kepada Arab Jerman dengan tidak mau mengatasi gangguan dari komunitas lokal.

Piening melontarkan pernyataan-pernyataannya yang bertentangan kepada The Post. Sementara membantah pernyataan yang dibuatnya kepada Tagesspiegel, ia mengatakan bahwa komentarnya dipelintir sebagai sebuah kutipan.

Ia mengatakan alasan pemindahan panel-panel sang ulama berkaitan dengan kesalahpahaman latar belakang pameran tersebut.

Dalam sebuah email kepada The Post, Heinz Buschkowsky, walikota distrik di Neukolln, di mana pameran itu awalnya akan diselenggarakan, menulis, “Ini adalah pertanda kepatuhan yang diantisipasi untuk menghindari kemungkinan protes. Saya tidak melihat ini sebagai sesuatu yang bagus.”

Ia menambahkan bahwa pernyataan Piening itu adalah “sebuah penahanan fakta-fakta yang berkaitan dengan anti-Semitisme.”

Walikota menulis bahwa Werkstatt sendiri “yang mengklaim membela kebebasan, toleransi, dan budaya harus berhati-hati agar tidak menimbulkan kecurigaan bahwa mereka melakukan penyensoran.”

Haj Amin al-Husseini adalah seorang pemimpin nasionalis Palestina yang mempimpin kampanye perlawanan terhadap imigran Yahudi dan Pemerintah Inggris. Sempat memerintah Palestina di tahun 1920 dan 1930an, lalu memutuskan meninggalkan wilayah tersebut pada 1937. Ia terus kampanye untuk menentang rencana Inggris untuk mendirikan sebuah negara Yahudi di Palestina. Dia meninggal di Libanon pada 1974.

Foto-fotonya bersama Adolf Hitler seringkali dimanfaatkan Israel untuk menghalalkan kejahatan yang mereka lakukan, termasuk serbuan Gaza dan pembangunan pemukiman Yahudi illegal. (rin/iie/jp/sm) Dikutip oleh www.suaramedia.com

Isu Kuil Seksyen 19 : Penjelasan MP Shah Alam

0 ulasan

Kerajaan BN telah meninggalkan banyak perkara yang perlu diperbetulkan oleh kerajaan PR selepas kami mengambil alih. Selain dari penyelewengan dan salah guna kuasa yang menjadi bagaikan ‘signiature’ BN, terdapat juga persoalan projek-projek terbengkalai, projek-projek di lereng bukit yang tidak patut diluluskan tetapi diluluskan, penduduk rumah setinggan, kemiskinan bandar dan ‘lain-lain’. Di antara yang ‘lain-lain’ itu adalah persoalan kuil-kuil yang bertaburan yang telah tidak diurus dengan baik apatah lagi bertanggung jawab oleh BN.

Kebanyakan dari kuil-kuil ini merupakan kuil yang telah dibina semasa tempat berkenaan merupakan estet getah pada tahun-tahun sebelum Malaya merdeka. Apabila estet itu diambil-alih untuk dijadikan kawasan perumahan, pada tahun-tahun selepas merdeka, pekerja-pekerja ladang dipindahkan tetapi kuil mereka dibiarkan di tempat asal. Ianya tidak dipindahkan bersama penduduknya. Akhirnya penduduk asal terus mengunjungi kuil tersebut sambil kawasan persekitaran dibangunkan. Kuil mereka juga terus dibangunkan mereka.

Kesudahannya adalah seperti apa yang terdapat di Seksyen 19, Shah Alam! Rumah-rumah yang didiami orang Melayu berhampiran dan berhadapan kuil. Keadaan ini lebih merumitkan apabila penduduk memberitahu bahawa semasa membeli rumah-rumah mereka, PKNS telah menjamin bahawa kuil berkenaan tidak akan lagi berada disitu apabila rumah mereka siap. Namun, di bawah BN, janji seperti biasa tinggal sebagai janji. Masalah ini telah wujud selama 20 tahun lebih dan apabila PR mengambil alih, kami terpaksa menyelesaikan masalah yang diwujudkan BN ini. BN hanya pandai menimbulkan masalah tetapi buntu untuk mencari penyelesaian.

Dasar kerajaan PR adalah mudah. Pertama, kuil-kuil yang lama ini perlu dipindahkan ke satu tempat yang lebih sesuai. Tempat perlu dikenal pasti oleh PBT dan semestinya dipersetujui oleh pengguna kuil berkenaan. PBT perlu mengambil kira segala permasalahan yang akan dihadapi oleh pengguna kuil hasil dari pemindahan tersebut. Sambil itu, pembinaan kuil baru, selain dari hasil perpindahan, juga dihentikan.

Pada Khamis 8hb Januari, sambil saya menghadiri mesyuarat berhubung penduduk Rimba Jaya yang telah dirobohkan rumah-rumah mereka oleh kerajaan BN (masalah yang diwarisi lagi!), saya mendapat maklumat dari seorang penduduk Melayu Seksyen 19 bahawa ada sekumpulan Melayu telah datang untuk menimbulkan ketegangan di kuil tersebut. Selepas mesyuarat berkenaan saya bergegas ke sana dan mendapati sekumpulan orang, kebanyakan mereka orang luar, berkumpul berhampiran kuil tersebut. Mereka ingin membina ‘gelanggang silat’ di tepi kuil dan akan mengadakan kenduri untuk merasmikan pembukaan gelanggang tersebut pada hari Sabtu 10hb ini. Untuk kenduri itu mereka akan tumbangkan 2 ekor lembu! Seterusnya mereka akan menjamu penduduk dan orang ramai di depan kuil berkenaan. Gelanggang mereka akan dibina tanpa membuat apa-apa permohonan kepada phak berkuasa kerana kata mereka, kuil tersebut juga tidak mendapat kebenaran!

Orang yang mengetuai kumpulan tersebut datangnya dari Melaka! Dia menyatakan dia ‘mewakili rakyat’ dan tindakan ini terpaksa mereka ambil melalui persatuan NGO mereka yang bernama ‘PEWARIS’ kerana kerajaan PR masih berhoneymoon. Dia berkata penduduk sudah hilang kepercayaan kepada kerajaan dan oleh itu penduduk memanggil mereka turun. Amat jelas, soal gelanggang silat dan sebagainya hanya satu helah. Sebenarnya mereka mahu provoke pihak kuil berkenaan.

Saya menyatakan 'wakil rakyat' di sini adalah saya, bukan dia (mungkin dia ingat dia masih di Melaka). Sekiranya dia ingin mewakili rakyat, dia patut turun bertanding dalam PRU yang akan datang. Saya juga memberitahunya bahawa yang ‘berhoneymoon’ selama 50 tahun adalah BN! Saya menjelaskan bahawa pihak kerajaan sedang menguruskan perkara ini dan kita harus diberi masa. Kalau BN tak dapat buat apa-apa dalam tempoh 20 tahun lebih, semenjak rumah-rumah mula didiami, takkanlah saya tidak boleh diberi tempoh setahun, kata saya lagi. Malahan, tambah saya, pada bulan 5 atau 6 tahun lepas, saya telah bertemu dengan penduduk di dewan Masjid Sek. 19 dan berbincang dengan mereka dan memohon tempoh setahun. Mereka telah bersetuju.

Orang Melaka ini terus menuduh bahawa PR mendiamkan diri bila orang India membina kuil-kuil baru di merata Shah Alam. Saya nyatakan tiada kuil baru dibina dan dia gelakkan saya. Saya beritahu dia, “tunjuk saya di mana kalau kamu bercakap benar!” Dia pun terus ke keretanya, minta saya ikut di belakang sambil dengan penuh keyakinan mengatakan, “mari, saya tunjuk awak”! Maka saya mengekorinya; hai orang Melaka ini yang menganggap dirinya lebih tahu Shah Alam dari orang Shah Alam. Akhirnya dia bawa saya ke sebuah kuil di tepi landasan keretapi di Seksyen 15. Saya beritahu dia kuil itu telah ada di situ “sebelum kamu dilahirkan ke dunia ini”. Dia diam dan terus kembali ke kuil Seksyen 19.

Tidak puas hati lagi dia mencabar saya sebaik sahaja kita sampai di Seksyen 19, “awak orang Melayu, orang Islam, kenapa awak sibuk sangat nak membela kuil ini”? Saya jawab, “kerana Islam mengajar saya supaya bertindak adil terhadap semua manusia. Mereka, walaupun bukan Islam, ada hak dan Islam menuntut kita menghormati hak mereka”. Dia diam. Seterusnya dia berkata dia tak tahu sangat soal agama ini.Saya menambah lagi, "kita marah bila Israel mengasari ummat Islam di Gaza, jangan kita pula mengikut perangai Israel".

Melihat dia mula teragak-agak saya pun menyatakan bahawa saya tahu Pewaris dan Pekida adalah NGO yang adik beradik. Penaung Pekida adalah PM maka semestinya begitu juga Pewaris. Kedua-dua NGO ini dikuasai oleh ahli UMNO. Saya tahu juga bahawa tindakan mereka ini, pada masa ini, ada hubung kait dengan PR kecil KT. Mereka ingin menimbulkan ketegangan dan masalah kaum supaya dengan itu mereka boleh menjaja keseluruh negara bahawa PR telah gagal menyelesaikan masalah ini di Selangor; dan Selangor sekarang ada masalah perkauman. Dia diam dan selepas itu dia menegur saya kerana buruk sangka, tetapi dia tidak menafikannya.

Dengan itu saya berundur. Saya memberitahu pegawai Polis dan juga pihak penguatkuasa MBSA yang berada di sana bahawa ini tugas mereka. Mereka kena menjaga keselamatan dan keamanan. Saya difahamkan walaupun gelanggang tidak dibina, namun mereka ingin teruskan kenduri mereka. Mereka kata mereka akan menjemput saya sekali. Saya menjawab, ikut undang-undang. Kalau pembinaan gelanggang dapat kelulusan MBSA, saya datang.

Kalau tidak, program Aman Palestine di stadium Melawati pada 10hb jam 10 pagi adalah tempat yang lebih afdal bagi saya untuk hadir, begitu juga dia!

WalLahu ‘Alam



NOTA PENTING
:
Minta disebarkan perkara ini kerana dijangka provokasi yang sedemikian rupa akan digunakan lebih kerap lagi menjelang PRK-KT, maka harus sentiasa berwaspada. Jangan kita terpedaya

sumber: http://www.khalidsamad.com/

Sabtu, 29 Ogos 2009

Denmark: Sekolah Islam DIsamakan dengan Sekolah Nazi!!!

0 ulasan
Menteri Pendidikan Bertel Haarder menghubungkan sekolah Islam dengan Nazisme. (SuaraMedia News)

Menteri Pendidikan Bertel Haarder menyamakan sekolah Islam dengan Nazi. (SuaraMedia News)

KOPENHAGEN (SuaraMedia News) – Masyarakat Islam Denmark sangat kecewa mengetahui Menteri Pendidikan Bertel Haarder menyamakan sekolah swasta agama Islam dengan sekolah swasta yang dijalankan oleh Nazi dalam sebuah artikel di koran Kristligt Dagblad, meskipun jenis sekolah yang disebutkan kedua tidak pernah ada.

Sebagai sebahagian dari strategi anti-radikalisasi pemerintah, 25 sekolah swasta akan memperoleh inspeksi tambahan untuk memastikan para siswa dipersiapkan menjalani kehidupan kebebasan dan demokrasi. Untuk tahap pertama, lima sekolah akan dikunjungi oleh Badan Sekolah Nasional.

Haarder mengatakan inspeksi itu tidak hanya ditujukan ke sekolah Islam tapi juga “sekolah Nazi dan otonom, jika mereka ada.”

Jurucakap Masyarakat Islam, Bilal Assaad, menulis dalam rilisan persnya:

“Menteri pendidikan menyamakan sekolah swasta Islam dengan institusi totaliter Nazi tanpa reaksi apa-apa. Bagaimana sekolah Katolik menerima pernyataan ini akan menarik untuk kita lihat. Perbandingan yang sengaja dibuat oleh seorang menteri, yang langsung mengamuk jika segala sesuatu tidak berjalan sesuai keinginannya, ini sangat menyejutkan.”

Sayangnya tidak mungkin mendapatkan komentar detail dari Bilal Assad kemarin.

Secara umum, terdapat ketidakpuasan di sektor sekolah swasta dengan adanya pengawasan tambahan, yang menurut mereka adalah bentuk kecurigaan pemerintah Denmark.

Masih belum jelas sekolah mana yang akan diinspeksi, namun ketua asosiasi sekolah swasta Denmark, Ebbe Lilliendal, memperkirakan bahwa semua sekolah swasta Islam yang berjumlah 20 sekolah akan mendapatkan sebuah kunjungan. Selain itu, Lilliendal mengatakan sekolah-sekolah swasta Katolik juga harus dimasukkan dalam daftar karena banyak dari murid mereka yang memiliki latar belakang imigran.

Ketua asosiasi sekolah Katolik Denmark, Georg Hohling, bagaimanapun tidak puas akan hal ini. Ia mengatakan bahwa 21 sekolah Katolik di negara tersebut telah beroperasi selama 100 tahun lebih, dan tidak pernah ada satu contoh kasus pun sekolah-sekolah itu mengarah pada ekstremisme.

“Kami rasa sangat penting untuk mengajarkan demokrasi dan persamaan derajat, dan semua sekolah Katolik memiliki dua topik itu dalam mata pelajaran yang mereka ajarkan. Sekolah-sekolah Katolik memiliki tugas untuk mendidik anak-anak mengenai kebebasan dan kesetaraan atau persamaan derajat,” ujar Georg Hohling.

Dalam suratnya ke sebuah koran, Bertel Haarder menjelaskan mengapa ia tidak mengatakan bahwa sekolah Katolik akan diinvestigasi. Pada praktiknya, Badan Sekolah-lah yang memutuskan sekolah mana yang akan diinspeksi.

Badan Sekolah kini merumuskan empat kriteria obyektif untuk kunjungan inspeksi. Sekolah-sekolah swasta yang memenuhi setidaknya dua dari empat kriteria itu akan memperoleh kunjungan inspeksi, ujar kepala konsultan pendidikan, Anders Andersen dari Badan Sekolah.

Kriteria itu antara lain:

1. Sekolah tersebut berasaskan agama atau sudut pandang politik.

2. Sekolah yang tidak secara eksplisit menyatakan bagaimana mereka akan memenuhi persyaratan legal bagi murid-murid untuk siap menghadapi masyarakat kebebasan dan demokrasi, seperti masyarakat Denmark.

3. Sekolah yang terdapat kekhawatiran di dalamnya bahwa murid-murid mengisolasi dirinya sendiri atau menjauhkan dirinya dari kelompok lain berdasarkan agama, warna kulit, atau keyakinan politik.

4. Sekolah yang hasil inspeksi sebelumnya menunjukkan adanya kekhawatiran bahwa sekolah tidak memenuhi persyaratan untuk mempersiapkan murid-murid menjalani kebebasan dan demokrasi.

Di samping empat kriteria obyektif itu, mereka juga akan menambahkan sebaran geografis , dan mengunjungi baik sekolah besar maupun kecil. (rin/iie) Dikutip oleh www.suaramedia.com

Ritual Meriam Jadi Tradisi Berbuka Di Yerusalem

0 ulasan
Rajai Sandouka melihat jam untuk memastikan waktu sebelum menyalakan meriam tanda berbuka. (SuaraMedia News)

Rajai Sandouka melihat jam untuk memastikan waktu sebelum menyalakan meriam tanda berbuka. (SuaraMedia News)

YERUSALEM TIMUR (SuaraMedia News) - Saat matahari terbenam di atas Kota Suci, Rajai Sandouka menyalakan sumbu dan berjalan menjauh dari meriam tahun 1918 yang telah berkarat itu. Sebuah dentuman menandai waktu berbuka puasa Ramadhan dalam sebuah ritual yang berawal dari masa Utsmani.

Sandouka, 48 tahun, aktor dan dalang, bangga pada pekerjaan seremonial tersebut yang telah turun temurun di keluarganya selama sekitar satu abad dan yang dia berharap putranya Nabil, sekarang 24, suatu hari akan mewarisinya.

"Semua di Kota Tua orang merasa bahagia ketika mereka mendengar dentuman meriam dan tahu itu adalah saatnya berbuka puasa," katanya.

Dalam beberapa detik dari ledakan tersebut, dapat didengar muazin melantunkan azan dari menara Yerusalem. Jalan-jalan menjadi sepi karena umat Muslim duduk bersiap manyantap makanan berbuka puasa, perayaan yang menggembirakan yang menyatukan bersama keluarga dan teman-teman.

Sandouka mengatakan dia adalah yang terakhir untuk duduk dan makan, ia harus berjalan pulang selama 15-menit setelah melakukan tugas sehari-hari bulan Ramadhan.

Dia tidak keberatan. "Saya menjaga tradisi hidup," katanya sambil bergegas menuruni jalan berdebu menuju mobilnya.

Tradisi penting tersebut dimulai di Mesir, dimana ketika gubernur Utsmani Khosh Qadam tak sengaja menembakkan meriam didapatkannya sebagai hadiah 200 tahun yang lalu. Dentuman meriam yang dihasilkan menggema di jalan-jalan Kairo.

Meriam Sandouka yang sudah uzur diposisikan di atas pemakaman Muslim tua yang terletak di sebelah Timur Yerusalem yang ramai perbelanjaan, menghadap ke dinding Kota Tua.

Pada perangkat keras militer yang menua itu terdapat sebuah plakat yang teridentifikasi sebagai bagian artileri 75mm yang diproduksi oleh perusahaan Pennsylvania Bethlehem Steel pada 1918. Senjata semacam itu secara luas digunakan untuk pelatihan di Inggris setelah Perang Dunia I.

Yordania menyumbangkan senjata yang berasal dari periode Ottoman, yang oleh kakek Sandouka biasa digunakan untuk menembak, sudah pensiun dan dipindahkan ke museum seni Islam di Kompleks Masjid Al Aqsa, sekitar 500 meter (meter) jauhnya.

Ketika matahari terbenam menyirami bangunan batu kapur Kota Tua dalam cahaya kemerahan, Sandouka ingat bagaimana seorang laki-laki akan memberikan sinyal dari Masjid Al Aqsa ketika tiba waktunya untuk menembakan meriam. Sinyal itu kemudian akan diteruskan kepada kakek Sandouka oleh laki-laki lain yang berdiri di atas tembok Kota Tua.

Sekarang, Sandouka hanya berkonsultasi dengan kartu kecil yang menunjukkan waktu matahari terbit dan terbenam selama bulan Ramadhan, dan melihat jam tangannya. Dia memastikan bahwa kedua pemantiknya bekerja, sementara Nabil memeriksa kembali jam di telepon genggamnya.

Akhirnya, ia menyalakan sumbunya, mengirimkan sebuah roket ke langit dengan gemuruh ledakan yang bergema melalui jalan-jalan sempit yang berliku.

Ia melakukan upacara yang sama untuk menandai matahari terbit dan awal puasa siang hari.

Yang sangat disesalinya adalah bahan peledak yang sekarang ia gunakan terdiri dari kembang api yang dikemas erat yang ditembakkan dari tabung yang melekat pada sisi senjata kuno tersebut.

"Saat ini tidak mungkin lagi untuk mendapatkan mesiu," kata Sandouka. Pabrik di Tepi Barat kota Ramallah, di mana ia biasa membeli mesiu ditutup beberapa tahun lalu.

Pada hari pertama Ramadhan yang jatuh 23 Agustus, Walikota Yerusalem Nir Barkat bergabung dengan Sandouka untuk ritual matahari terbenam, seperti yang dilakukan pendahulunya, membawa perangkat kontrol jarak jauh untuk menyalakan pemantik yang dibawa oleh pejabat itu.

Pada hari itu mereka menggunakan muatan peledak di barell senjata tersebut dan bukannya tabung roket.

Sementara kotamadya membayarnya 530 dollar (370 euro) untuk melakukan ritual Ramadhan harian tersebut, Sandouka mengatakan Israel telah mempersulit dirinya untuk tetap menjaga sebuah tradisi yang telah mulai hilang di kota-kota lain di wilayah-wilayah Palestina yang diduduki tetapi masih diikuti di beberapa negara Arab.

"Saya sudah melakukan ini selama sekitar 30 tahun. Tiba-tiba, dua tahun yang lalu, mereka bilang saya harus mengambil pelatihan bahan peledak. Mereka telah memikirkan hal itu selama bertahun-tahun."

Selama pemberontakan sengit dari Palestina di tahun 2000, yang dikenal sebagai intifadah, meriam Ramadhan tersebut terdiam di Tepi Barat yang diduduki. Tetapi Yerusalem masih dapat mendengar hariannya, berkat Sandouka.

"Saya akan terus menyalakan meriam ini," katanya dengan bangga sebelum tiba-tiba mengakhiri percakapan, bersemangat untuk berbuka puasa bersama keluarganya. (iw/meo) Dikutip oleh www.suaramedia.com

Jumaat, 28 Ogos 2009

Rasyid Ridha, Tokoh Reformis Dunia Islam

0 ulasan
Ide-ide brilian Abduh dan Al Afghani membuatnya mengikuti jejak kedua tokoh tersebut. (SuaraMedia News)Sosok intelektual satu ini bernama lengkap Muhammad Rasyid bin Ali Ridha bin Syamsuddin bin Baha'uddin Al-Qalmuni Al-Husaini. Namun, dunia Islam lebih mengenalnya dengan nama Muhammad Rasyid Ridha. Ia lahir di daerah Qalamun (sebuah desa yang tidak jauh dari Kota Tripoli, Lebanon) pada 27 Jumadil Awal 1282 H bertepatan dengan tahun 1865 M.

Muhammad Rasyid Ridha dilahirkan dan dibesarkan dalam lingkungan keluarga terhormat dan taat beragama. Dalam sebuah sumber dikatakan bahwa Rasyid Ridha masih memiliki pertalian darah dengan Husin bin Ali bin Abi Thalib, cucu Nabi Muhammad SAW.

Semasa kecilnya, Rasyid Ridha dimasukkan oleh orang tuanya ke madrasah tradisional di desanya, Qalamun, untuk belajar membaca Alquran, belajar menulis, dan berhitung. Berbeda dengan anak-anak seusianya, Rasyid kecil lebih sering menghabiskan waktunya untuk belajar dan membaca buku daripada bermain, dan sejak kecil memang ia telah memiliki kecerdasan yang tinggi dan kecintaan terhadap ilmu pengetahuan.

Setelah menyelesaikan belajar baca tulisnya, dalam usia sekitar 17 tahun, Rasyid Ridha melanjutkan studinya ke Madrasah Al-Wathaniyyah Al-Islamiyyah, yaitu sekolah milik pemerintah di Kota Tripoli. Sekolah ini merupakan sekolah yang tergolong modern yang didirikan oleh Syaikh Al-Jisr, seorang alim ulama yang gagasan dan pemikiran keagamaannya telah dipengaruhi oleh ide-ide modernisme.

Di sini, Rasyid Ridha belajar pengetahuan agama dan bahasa Arab secara lebih mendalam. Selain itu, ia juga belajar ilmu bumi, ilmu berhitung, dan pengetahuan modern lain, seperti bahasa Prancis dan Turki.

Namun, Rasyid Ridha tidak dapat lama belajar di sekolah ini karena sekolah tersebut terpaksa ditutup setelah mendapat hambatan politik dari pemerintah Kerajaan Usmani. Untuk tetap melanjutkan studinya, dia pun pindah ke salah satu sekolah agama yang ada di Tripoli. Meskipun sudah pindah sekolah, tetapi hubungan Ridha dengan guru utamanya saat di Madrasah Al-Wathaniyyah Al-Islamiyyah terus berlanjut.

Sang gurulah yang telah banyak berjasa dalam menumbuhkan semangat ilmiah dan ide pembaruan dalam diri Rasyid Ridha di kemudian hari. Di antara pikiran gurunya yang sangat berpengaruh adalah pernyataan bahwa satu-satunya jalan yang harus ditempuh umat Islam untuk mencapai kemajuan adalah memadukan pendidikan agama dan pendidikan umum dengan metode modern. Hal tersebut didasari kenyataan sekolah-sekolah yang didirikan bangsa Eropa saat ini banyak diminati oleh para pelajar dari seluruh penjuru dunia, padahal tidak disajikan pelajaran agama di dalamnya.

Selain menekuni pelajaran di sekolah tempat ia menimba ilmu, Rasyid Ridha juga rajin mengikuti beberapa perkembangan dunia Islam melalui surat kabar Al-'Urwah Al-Wusqo (sebuah surat kabar berbahasa Arab yang dikelola oleh Jamaluddin Al-Afghani dan Muhammad Abduh, dan diterbitkan selama masa pengasingan mereka di Paris).

Melalui surat kabar ini, Rasyid Ridha mengenal gagasan dua tokoh pembaru yang sangat dikaguminya, yaitu Jamaluddin Al-Afghani, seorang pemimpin pembaru dari Afghanistan, dan Muhammad Abduh, seorang pembaru dari Mesir. Ide-ide brilian yang dipublikasikan itu begitu berkesan dalam dirinya dan menimbulkan keinginan kuat untuk bergabung dan berguru pada kedua tokoh itu.

Keinginan untuk bertemu dengan Al-Afghani ternyata belum tercapai, karena tokoh ini lebih dahulu meninggal dunia. Namun, ketika Muhammad Abduh dibuang ke Beirut pada akhir 1882, Rasyid Ridha berkesempatan berdialog serta saling bertukar ide dengan Abduh. Pertemuan dan dialog dengan Muhammad Abduh semakin menumbuhkan semangat juang dalam dirinya untuk melepaskan umat Islam dari belenggu keterbelakangan dan kebodohannya.

Di Lebanon, Rasyid Ridha mencoba menerapkan ide-ide pembaruan yang diperolehnya. Namun, upayanya ini mendapat tentangan dan tekanan politik dari Kerajaan Turki Usmani yang tidak menerima ide-ide pembaharuan yang dilontarkannya. Akibat semakin besarnya tentangan itu, akhirnya pada 1898, Rasyid Ridha pindah ke Mesir mengikuti gurunya, Muhammad Abduh, yang telah lama tinggal di sana.

Di kota ini, Rasyid Ridha langsung menemui Muhammad Abduh dan menyatakan keinginannya untuk menjadi murid dan pengikut setia Abduh. Sejak saat itu, Rasyid Ridha merupakan sosok murid yang paling dekat dan setia kepada Abduh.

Al-Manar
Di samping banyak memperdalam pengetahuan dan ide pembaharuan, Rasyid Ridha pun mengusulkan kepada sang guru agar menerbitkan sebuah majalah yang akan menyiarkan ide-ide dan pemikiran mereka. Kemudian, sang guru dan muridnya ini menerbitkan sebuah majalah yang begitu terkenal, yaitu majalah Al-Manar. Penerbitan majalah ini bertujuan melanjutkan misi majalah yang sebelumnya, Al-Urwah Al-Wusqa.

Antara lain, menyebarkan ide-ide pembaharuan dalam bidang agama, sosial, dan ekonomi; memajukan umat Islam dan menjernihkan ajaran Islam dari segala paham yang menyimpang; serta membangkitkan semangat persatuan umat Islam dalam menghadapi berbagai intervensi dari luar. Dalam perjalanannya majalah ini banyak mendapat sambutan, karena ide-ide pembaharuan yang dilontarkan dalam setiap tulisannya.

Setelah menerbitkan majalah Al-Manar, Rasyid Ridha juga masih sangat aktif menulis dan mengarang berbagai buku dan kitab. Dia sempat mengajukan saran kepada gurunya agar menafsirkan kitab suci Alquran dengan penafsiran yang relevan dengan perkembangan zaman.

Melalui kuliah tafsir yang rutin dilakukan di Universitas Al-Azhar, Rasyid Ridha selalu mencatat ide-ide pembaharuan yang muncul dalam kuliah yang diberikan Muhammad Abduh. Selanjutnya, catatan-catatan itu disusun secara sistematis dan diserahkan kepada sang guru untuk diperiksa kembali. Selesai diperiksa dan mendapat pengesahan, barulah tulisan itu diterbitkan dalam majalah Al-Manar. Kumpulan tulisan mengenai tafsir yang termuat dalam majalah Al-Manar inilah yang kemudian dibukukan menjadi Tafsir Al-Manar.

Pengajaran tafsir yang dilakukan Muhammad Abduh ini hanya sampai pada surah An-Nisa ayat 125, dan merupakan jilid ketiga dari seluruh Tafsir Al-Manar. Hal ini dikarenakan Muhammad Abduh telah dipanggil kehadirat Allah SWT pada 1905, sebelum menyelesaikan penafsiran seluruh isi Alquran. Maka, untuk melengkapi tafsir tersebut, Rasyid Ridha melanjutkan kajian tafsir sang guru hingga selesai.

Karya-karya yang dihasilkan semasa hidup Rasyid Ridha pun cukup banyak. Antara lain, Tarikh Al-Ustadz Al-Imama Asy-Syaikh 'Abduh (Sejarah Hidup Imam Syaikh Muhammad Abduh), Nida' Li Al-Jins Al-Latif (Panggilan terhadap Kaum Wanita), Al-Wahyu Muhammad (Wahyu Allah yang diturunkan kepada Muhammad SAW), Yusr Al-Islam wa Usul At-Tasyri' Al-'Am (Kemudahan Agama Islam dan dasar-dasar umum penetapan hukum Islam), Al-Khilafah wa Al-Imamah Al-Uzma (Kekhalifahan dan Imam-imam besar), Muhawarah Al-Muslih wa Al-Muqallid (dialog antara kaum pembaharu dan konservatif), Zikra Al-Maulid An-Nabawiy (Peringatan Kelahiran Nabi Muhammad SAW), dan Haquq Al-Mar'ah As-Salihah (hak-hak wanita Muslim).

Pembaruan Bidang Pendidikan dan Politik

Selain dalam hal pemikiran modern, arah pembaharuan pemikiran Rasyid Ridha tidak jauh berbeda dengan sang guru, Muhammad Abduh. Ide-ide pembaharuan penting yang dikumandangkan Rasyid Ridha, antara lain, dalam bidang agama, pendidikan, dan politik.

Di bidang agama, Rasyid Ridha mengatakan bahwa umat Islam lemah karena mereka tidak lagi mengamalkan ajaran-ajaran Islam yang murni seperti yang dipraktekkan pada masa Rasulullah SAW dan para sahabat. Melainkan ajaran-ajaran yang menyimpang dan lebih banyak bercampur dengan bid'ah dan khurafat. Ia menegaskan jika umat Islam ingin maju, mereka harus kembali berpegang kepada Alquran dan Sunah.

Ia membedakan antara masalah peribadatan (yang berhubungan dengan Allah SWT) dan masalah muamalah (yang berhubungan dengan manusia). Menurutnya, masalah yang pertama, Alquran dan hadis harus dilaksanakan serta tidak berubah meskipun situasi masyarakat terus berubah dan berkembang. Sedangkan untuk hal kedua, dasar dan prinsipnya telah diberikan, seperti keadilan, persamaan, dan hal lain, namun pelaksanaan dasar-dasar itu diserahkan kepada manusia untuk menentukan dengan potensi akal pikiran dan melihat situasi dan kondisi yang dihadapi, sepanjang tidak menyimpang dari prinsip-prinsip dasar ajaran Islam.

Di bidang pendidikan, Rasyid Ridha berpendapat bahwa umat Islam akan maju jika menguasai bidang ini. Oleh karenanya, dia banyak mengimbau dan mendorong umat Islam untuk menggunakan kekayaannya bagi pembangunan lembaga-lembaga pendidikan. Dalam bidang ini, Ridha pun berupaya memajukan ide pengembangan kurikulum dengan muatan ilmu agama dan umum. Dan sebagai bentuk kepeduliannya, ia mendirikan sekolah di Kairo pada 1912 yang diberi nama Madrasah Ad-Da'wah wa Al-Irsyad.

Dalam bidang politik, Rasyid Ridha tertarik dengan ide Ukhuwah Islamiyah (persaudaraan Islam). Sebab, ia banyak melihat penyebab kemunduran Islam, antara lain, karena perpecahan yang terjadi di kalangan mereka sendiri. Untuk itu, dia menyeru umat Islam agar bersatu kembali di bawah satu keyakinan, satu sistem moral, satu sistem pendidikan, dan tunduk dalam satu sistem hukum dalam satu kekuasaan yang berbentuk negara. Namun, negara yang diinginkannya bukan seperti konsep Barat, melainkan negara dalam bentuk khilafah (kekhalifahan) seperti pada masa Al-khulafa ar-Rasyidin. Dia menganjurkan pembentukan organisasi Al-jami'ah al-Islamiyah (Persatuan Umat Islam) di bawah naungan khalifah.

Khalifah ideal, menurutnya, adalah sosok yang dapat memenuhi beberapa persyaratan, antara lain, dari segi keadilan, kemampuan, sifat mengutamakan kepentingan masyarakat di atas kepentingan pribadi. Lebih lanjut, Rasyid Ridha menyebutkan dalam bukunya Al-khilafah, bahwa fungsi khalifah adalah menyebarkan kebenaran, menegakkan keadilan, memelihara agama, dan bermusyawarah mengenai masalah yang tidak dijelaskan nash. Kedudukan khalifah bertanggung jawab atas segala tindakannya di bawah pengawasan sebuah dewan pengawas yang anggotanya terdiri atas para ulama dan pemuka masyarakat. Tugas dewan pengawas selain mengawasi roda pemerintahan, juga mencegah terjadinya penyelewengan oleh khalifah, dan lembaga ini berhak menindak khalifah yang berbuat zalim dan sewenang-wenang.

Khalifah harus ditaati sepanjang pemerintahannya dijalankan sesuai dengan ajaran agama. Ia merupakan kepala atau pemimpin umat Islam sedunia, meskipun tidak memerintah secara langsung setiap negara anggota. Dan menurut Rasyid Ridha, seorang khalifah hendaknya juga seorang mujtahid besar yang dihormati. Di bawah khalifah seperti inilah kesatuan dan kemajuan umat Islam dapat terwujud.

Kiprah Rasyid Ridha dalam dunia politik secara nyata dapat dilihat dalam aktivitasnya. Ia pernah menjadi Presiden Kongres Suriah pada 1920, menjadi delegasi Palestina-Suriah di Jenewa tahun 1921. Ia juga pernah menjadi anggota Komite Politik di Kairo tahun 1925, dan menghadiri Konferensi Islam di Mekah tahun 1926 dan di Yerusalem tahun 1931.

Pengaruh pemikiran Rasyid Ridha dan juga para pemikir lainnya berkembang ke berbagai penjuru dunia Islam, termasuk Indonesia. Ide-ide pembaharu yang dikumandangkan banyak mengilhami semangat pembaharuan di berbagai wilayah dunia Islam. Banyak kalangan ulama yang tertarik untuk membaca majalah Al-Manar dan mengembangkan ide yang diusungnya. Nama besarnya terus dikenang hingga beliau wafat pada Agustus 1935.(rpb) www.suaramedia.com

Mahasiswa desak Jamil Khir meletak jawatan!!

0 ulasan

Putrajaya 29 Ogos 07:30a.m│Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional (MPMN) dan Gabungan Mahasiswa Islam Se Malaysia (GAMIS) semalam menyerahkan memorandum kepada Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, YB Senator Mej. Jan. (B) Dato’ Jamil Khir Baharom agar menyelesaikan dengan baik isu Konsert Michael Learns To Rock (MLTR) dan isu sebatan ke atas Kartika Sri Dewi Shukarnor.

MPMN,GAMIS

Memorandum itu diserahkan oleh wakil dua kumpulan front mahasiswa tersebut kepada Ketua Setiausaha Sulit kepada Menteri terbabit di Pejabat Menteri Di Jabatan Perdana Menteri parcel D, Putrajaya kira-kira jam 4.00 petang.

Dalam pada itu, konsert kumpulan muzik berkenaan dijangka diadakan pada 5 September ini bersamaan 15 Ramadhan dilihat mencemarkan bulan ramadhan dan di samping isu kontroversi melibatkan Kartika, wanita yang dijatuhi hukuman sebat sebanyak 6 kali oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan atas kesalahan meminum arak.

Presiden Gabungan Mahasiswa Islam Se Malaysia (GAMIS),Mohd Idris Yusof Al-Hafiz berkata tindakan senyap pihak Kementerian yang menjaga agama ini boleh menjadi barah yang mengundang ancaman kepada umat islam di negara ini.

“Sehingga hari ini, kita masih menanti jawapan yang tegas daripada Menteri ( Datuk Jamil Khir) itu sendiri berkaitan isu ini tetapi pihak kementrian yang menjaga agama islam hanya diam membisu seperti isu-isu agama islam sebelum ini”, ujarnya merujuk kepada isu status agama anak di bawah umur 18 tahun yang masih dipertikaikan sehingga ke hari ini.

MPMN,GAMIS2

Idris yang juga Presiden Ikatan Studi Islam Universiti Kebangsaan Malaysia (ISIUKM) juga menyatakan bahawa kedua-dua isu ini jika tidak ditangani dengan baik, akan menghasilkan satu gelombang mahasiswa yang mampu menjatuhkan kerajaan pada hari ini.

“Memorandum ini adalah hasil terjemahan ketidakpuasan hati kami dan kepada pihak Menteri yang menjaga agama ini, mereka perlu mengambil serius segala teguran dan desakan mahasiswa demi kepentingan umat islam yang semakin tercabar hari ini”, tegasnya.

Selain itu, pimpinan MPMN yang menggerakkan kempen memorandum itu turut hadir dalam penyerahan memorandum tersebut. Malangnya walaupun menteri ada di pejabat ketika peneyrahan memorandum itu, tetapi Setiausaha Sulit menteri terbabit tidak membenarkan wakil mahasiswa untuk menyerahkan memorandum terbabit.

Menurut pengerusinya, Mohd Ridhuan Mohammad dalam kenyataannya meminta agar Datuk Khir Johari meletak jawatan sebagai Menteri Di Jabatan Perdana Menteri bagi Hal Ehwal Islam.

“Kami (mahasiswa) merasakan kerajaan khususnya kementerian yang dipimpin oleh beliau (Dato’ Jamil Khir) sudah tidak serius dalam menguruskan amanah rakyat khususnya berkaitan dengan islam dan mahasiswa mendesak beliau meletak jawatan dengan segera atas kegagalan ini,” ujarnya.

Beliau turut menempelak sikap Menteri yang enggan menerima sendiri memorandum itu dan hanya mewakilkan kepada Setiausahanya sahaja untuk menerima bantahan daripada mahasiswa ini.

Setelah menerima memorandum tersebut pihak Kementrian berjanji akan menyelesaikan kedua-dua isu tersebut dan meminta mahasiswa bertenang serta sabar dalam menunggu hasil keputusan mesyuarat melibatkan kedua-dua isu.

“Kami masih menunggu jawapan daripada menteri terbabit dan jika tiada respon daripada beliau, kami tidak akan teragak-agak untuk membawa perkara ini ke pengetahuan Perdana Menteri dan Yang Dipertuan Agong”, ujarnya lagi yang merupakan Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya (MPMUM).

Tambahnya lagi bahawa media di negara ini perlu menghentikan isu Kartika ini agar ia tidak menjadi polemik dan mencemarkan nama baik Islam pada kacamata masyarakat.

Bagi Timbalan Pengerusi MPMN merangkap Ahli MPP UKM, Hisyamuddin Che Ali turut melahirkan nada kesal dengan sikap menteri berkenaan yang tidak konsisten dalam mempertahankan agama Islam.

“Saya sebenarnya melihat dua isu ini dalam dua aspek iaitu isu penghinaan ke atas Islam dan juga pencabulan serius terhadap undang-undang Syariah,”

“Mengapa Perdana Menteri, Menteri, Majlis Peguam dan NGO seperti Sister in Islam (SIS) mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan dan tindakan tegas perlu diambil ke atas mereka-mereka yang berterusan menghina agama islam dan juga institusi kehakiman itu sendiri,” ujarnya sambil mencadangkan agar mereka ini didakwa di bawah Akta Hasutan 1948.

Beliau dalam pada itu menggesa ahli-ahli parlimen untuk bersikap terbuka dan mengiktiraf agama Islam mengikut Al-Quran dan As-Sunnah dengan meminda beberapa akta yang berkaitan.

“Sudah sampai masanya ahli-ahli Parlimen terutamanya Muslim bersatu dan meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) Pindaan 1984 yang jelas merendahkan martabat islam dengan hukuman 356 (3 tahun penjara,denda 5 ribu ringgit dan 6 kali sebatan) itu”, ujarnya lagi.

Tegasnya lagi bahawa adalah hak bersuara orang Islam untuk melihat konsert MLTR itu dibatalkan dan pada masa yang sama membiarkan Kartika memilih hukuman yang telah dijatuhkan oleh mahkamah Syariah Kuantan tanpa tekanan mana-mana pihak,.

Dalam memorandum yang diserahkan itu, mahasiswa telah mendesak agar konsert tersebut dibatalkan serta merta dan juga mempercepatkan tindakan menyelesaikan isu Kartika dengan berhemah dan tegas bagi mengelakkan timbulnya persepsi negative berterusan kepada islam itu sendiri.

Turut hadir dalam penyerahan memorandum tersebut ialah Faridzul Nasruddin, Presiden Kelab Maa’ruf UIA dan beberapa orang wakil mahasiswa.-mahasiswakini

FOM Ads
Photobucket



 

BICARA TINTA Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template