.: Anda Suka Blog Ini? :.

.: Komentar Warga FB :.

Selasa, 14 April 2009

Hujung Mingguku yang Lalu



Pertanyaan sahabatku daripada UITM Arau dan sahabat sekuliah yang berasal daripada Kedah mengenai blogku sedikit sebanyak membuatkan terdetik di hati ini umtuk merakamkan kenanganku di ruangan ini. Hujung mingguku baru-baru ini sedikit mencabar kerana terlibat dengan sebuah program yang diberi nama Jilul Nasril Mansyud`09 yang mana cukup menguji kesabaranku. Berbekalkan persiapan awal yang barangkali 2-3 minggu sebelum program dengan tanpa hitam putih yang jelas daripada pihak penganjur dan pengambilan sahabat-sahabat urusetia serta fasilatator tanpa melalui Kelab Fasilitator di bawah PHL PMKIAS dan langsung tanpa pengetahuan HEP kami. Bukannya tidak mahu melalui prosuder, walhal secara peribadinya melalui prosuder adalah selesa namun disebabkan terpaksa mengikut rentak pihak sekolah dan akhirnya para KD & Fasilitator ni diminta atas dasar peribadi atau hungan rakan-rakan.

Akhirnya menjejakkan kami di tapak program kira-kira hampir sejam sebelum program dijadulkan bermula. Memikul tanggungjawab KD Pengisian bersama al-akh Syazwan ternyata mencabar pada awalnya, mujurlah tidak memerlukan masa yang lama untuk menyesuaikan diri dengan uslub program tersebut. Apapun rasa belas kasihan dan bersalah terhadap pihak muslimat terutamanya KD Pengisan dan KD Makanan (KD2 n Fasi-fasi lain tak la teruk sangat) sering menerjah di ruang fikiran. Entah meraka dapat sesuakan diri atan tidak, cuma yang pastinya mesti sakit hati apabila terpaksa uruskan sesuatu perkara saat-saat akhir. Kalau kena kat diri sediri pun, mau memberontak rasanya. KD Makanan plak mau boleh trauma la.. mana tidaknya tak pasal-pasal kena jadi tukang masak, ingatkan tolong menghidang je. Nasib baik depa reti jgk memasak, kalau kantoi tak reti memasak…hu..hu..hu..lu pikir la sendiri betapa teruknya anak dara tak reti memasak.

Apapun sedikit yang kurang menyenangkanku dalam program tersebut ialah tindakan KD-KD yang sering marah-marah kononnya untuk member tekanan kepada para peserta. Apakah mesti tekanan yang kerap terhadap para peserta itu perlu? Bukannya diri ini hendak mengatakan tidak bersetuju terus untuk memberikan tekanan kepada para peserta, cuma sebenarnya merasakan tekanan kepada para peserta wajar diberikann dalam sesebuah program tetapi dalam kadar kekerapan yang tidak terlalu banyak kerana apa yang penting ketika memberikan tekanan adalah kesannya terhadap para peserta.

Adalah hati ini terasa begitu gembir dan tersentuh juga di dalam program ini kerana sahabat-sahabatku yang agak nakal (baik & bagus mereka ni sebenarnya, cuma sifat nakal mereka lebih teserlah) seperti Rohimi, Khairan, Wan dan lain-lain boleh berada dalam satu barisan bersama semua tanzim pelaksana ini yang mana barangkali jika diharapkan PMKIAS nak bagi peluang macam ni kepada mereka belum tentu lagi. Mudah-mudahan diriku dan para sahabatku ini bukan sahaja berprogram membaiki para perserta, malah turut juga membaiki diri sendiri. Amin…..

0 ulasan:

FOM Ads
Photobucket



 

BICARA TINTA Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template